کیفیت درس خواندن مهم‌تر است یا کمیت آن؟

کیفیت درس خواندن مهم‌تر است یا کمیت آن؟

مشکل کمیت و کیفیت یکی از بزرگترین دل‌مشغولی های داوطلبان کنکور است، اگر چه داوطلبان به طور مکرر از چگونگی کمیت و کیفیت مطالعاتشان مطلع می‌شوند زیرا این موضوع در نگاه اول بسیار بدیهی مینماید، اما شاید باورش مشکل باشد که بگوییم همین موضوع ظاهراً بدیهی یکی از دست و پا گیر ترین مشکلات داوطلبان است، به نوعی که این موضوع به یکی از معضلات کنکور تبدیل می‌شود و موفقیت در آزمون سراسری در گرو حل آن است.

کیفیت عبارت از استفاده ای است که شما از واحد زمان انجام میدهید، کمیت همان ساعات آرمانی است که صرف مطالعه میکنید، برای اینکه بدانید چه زمانی را صرف مطالعه کنید باید یکی دو بار ساعات مجاز مطالعه خود را تست کنید، سپس یادداشت کنید که حداقل وحداکثر زمانی را که در شبانه روز میتوانید صرف مطالعه کنید، چقدر است ،میانگین این دو را محاسبه کنید، با احتمال بالا این ساعتی که به دست می‌آورید، زمان اولیه وواقعی مطالعه برای شماست.

قدم بعدی این است که‌ ببینیم در واحد زمان چه مقدار مطالعه با کیفیت داشته باشیم.

مطالعه با کیفیت یعنی چه؟

مطالعه با کیفیت یعنی نوعی از آموزش که به یادگیری بینجامد. بعضی از داوطلبان کنکور، برای رسیدن به نتیجه مطلوب، ترجیح میدهند به ساعات مطالعه خود اضافه کنند، در حالی که یک نگاه سرسری به مطلب درسی را هم جزء مطالعه شأن به حساب می آورند.

در حالی که کیفیت مطالعه مطالب درسی، کیفیتی استاندارد است ودقیقا ودر نهایت به زدن تست زنی موفق ودر بازه زمانی معین می‌انجامد، بنا براین هر برنامه‌ریزی کمی باید به یک نتیجه کیفی قابل اندازه‌گیری منجر بشود.

برای روشن شدن موضوع دو داوطلب را در نظر بگیرید، یکی ساعات زیادی را صرف مطالعه می‌کند ولی نتیجه نمی‌گیرد، علت چیست؟دیگری درهمین بازه زمانی هم مقدار بیشتری از مطالب درسی را مرور می‌کند و هم نتیجه بهتری میگیرد و راضی تر است.

در مورد اول به نظر می‌رسد که کیفیت مطالعه ایراد دارد، به این معنی که از زمان استفاده بهینه نشده، مثلا مدت زیادی صرف یک مبحث میشود، در حالی که برای مبحث بعدی زمان کمی باقی می‌ماند، دیگر اینکه پروسه آموزش ویاد گیری یک مبحث تمام وکامل طی نمیشود.

در مورد داوطلب دوم، احتمالاایشان هم ساعات مطالعه را به درستی بین سرفصل های مواد مورد مطالعه تقسیم کرده ودیگر اینکه، پروسه مطالعه را به درستی طی کرده است.

یعنی در نهایت،این زمانی که صرف مطالعه شده به یادگیری انجامیده.

با توجه به آنچه که گفتیم، به نظر می‌رسد که باید بین این دو فاکتور یعنی کمیت و کیفیت تعادل و تناسبی را مراعات کنیم.

مسلماً، در اولین دور مطالعه مطلب جدید ما به زمان بیشتری نیاز داریم، پس در تقسیم بندی زمانی لازم است که تا این مطلب را مد نظر داشته باشیم، در دور های بعدی مطالعه، زمان کمتری مورد نیاز است، و در زمان جمع‌بندی هم زمان مناسبی را باید در نظر بگیریم.

در اینجا توجه شما را به نکته ای جلب میکنیم، هرگزکیفیت را فدای کمیت نکنیم، به یاد داشته باشیم که هدف ما از برنامه ریزی، درس خواندن وتلاش موفقیت آمیز  برای آزمون سراسری است، بنا براین، لزومی ندارد که ساعات مطالعه را صرفا پر کنیم، در ضمن درس خواندن هر گاه احساس خستگی کردیم مطالعه را کنار می گذاریم و استراحت می‌کنیم.

باقی زمان  را صرف مطالعه درس دیگری نکنیم، ذهن خسته ما کشش یادگیری هیچ مطلبی را ندارد، بنا براین اگر به آن کمی استراحت بدهیم، ساعات بعدی را کیفی تر سپری خواهیم کرد.

چگونه می‌توانیم بهترین کمیت را برای مطالعه ایجاد کنیم؟

۱_برنامه نوشته شده داشته باشیم، به این معنی که بر روی کاغذ مشخص کنیم از چه ساعتی تا چه ساعتی قرار است کدام مطلب درسی خوانده شود.

۲_در صورتی که به لحاظ زمانی وقفه‌ای در مطالعه پیش آمد، دلیل ودلایل آن را یادداشت کنیم، این باعث می‌شود که ما به صورت روشنی زمان درس خواندن متن رامدیریت کنیم، ونقاط قوت و ضعف خودمان را کشف کنیم.

چگونه میتوانیم بهترین کیفیت ممکن را از زمانی که صرف می کنیم انتظار داشته باشیم؟

۱_با شناختی که از عادات خود داریم، میتوانیم چگونگی استفاده از زمان را در ارتباط با نوع ماده درسی که قصد مطالعه آن راداریم،محاسبه کنیم،مثلا اوقات مطالعه مان در صبح ویا بعد از ظهر وشب صرف چه درس خاصی بشود.

۲_واحد های دروس تحلیلی مغز را بیشتر خسته میکند به طوری‌که در طول روز بیشتر از دو واحد را عملاً نمی‌توان به سر انجام رساند.پس سعی کنیم اوقات مطالعه مان را بین دروس تحلیلی آدرس های ساده تر به درستی تقسیم کنیم، با این کار از خستگی  ذهن می‌مانیم واز زمان به نحو با صرفه تری استفاده می‌کنیم.

پیروی از راهکارهای ارائه شده و مشورت با متخصصان و افراد با تجربه در زمینه کنکور، شناخت توانایی‌های خود و تلاش برای حذف عادات غلط اضافه کردن راه‌کارهای درست و مهمتر از همه وجود انگیزه لازمه موفقیت داوطلبان کنکور است. داوطلبان باید بدانند که تنها نشستن طولانی مدت سر کتاب و درس نیست که رتبه‌های برتر را رقم میزند بلکه هوشمندی و استفاده بهینه از زمان و کیمیت مطالب شما را به موفقیت نزدیک می‌کند. توجه داشته باشید، کلید واژه شما استفاده بهینه از زمان و مطالبی است که خوانده اید. بنابراین خود را ملزم کنید که اگر در حال درس خواندن هستید بالاترین بازده را داشته باشید، چشمتان بر روی کتاب نباشد و فکرتان جای دیگر. تفریح و سرگرمی و سایر کارهایی که دوست دارید را به عنوان جایزه‌ی بالا بردن کیفیت کارتان تعیین کنید. بدترین اتفاق آن است که از یک طرف در حال خواندن مطالبی باشید که شاید مورد علاقتان نیست و وقت زیادی را برایش صرف میکنید، در عین حال همان زمان به جای تمرکز بر روی آن درس به فکر کار مورد علاقتان هستید، در نهایت نه به تفریح خود رسیده‌اید، نه در زمان مقرر درس را تمام کرده‌اید و نه کیفیت درسی که خوانده‌اید قابل قبول است. پس تکلیف خود را روشن کنید، یا در زمان درس خواندن فقط درس بخوانید ، یا در آن زمان تفریح کنید! حداقل یک کار را درست انجام دهید. باهوش باشید و باهوش بودن یعنی در کمترین زمان بیش‌ترین بازده را از خود طلب کنید و برای رسیدن به این هدف تلاش کنید. حتی اگر وقت زیادی نیز در اختیار دارید باز هم زمان درس خواندن به بالا بردن بازده فکر کنید و نگذارید زمان و انرژی شما تلف شود.

موفق باشید.

اپلیکیشن کنکور قبولی، بهترین اپلیکیشن کنکور و آزمون آنلاین و برنده جایزه مردمی در جشنواره وب و موبایل در سال 97

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *