کنکوری‌ها مراقب تغذیه خود باشید ( بخش اول )

کنکوری‌ها مراقب تغذیه خود باشید ( بخش اول )

بدن و فکر برای رسیدن به بیشترین بازدهی نیازمند تمرین است. اما باید توجه کنید که مواد غذایی که مصرف می‌کنید به طور مستقیم و غیر مستقیم بر روی عملکرد شما تاثیرگذار است . واقعیت این است که بدن ما از آنچه می‌خوریم تامین می‌شود و اگر در خوردن مواد غذایی دقت کافی به خرج ندهیم در واقع سوخت کافی را برای بدن خود تامین نکردیم. دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها باید دقت کنند که دوران درس خواندن برای کنکور سرشار از اضطراب و استرس و این فشار بر ارگان‌های بدن تاثیر مخرب دارد و مغز باید بیشترین فشار را تحمل کند و بالاترین بازدهی را داشته باشد.

 در صورتی که عملکرد سیستم مغزی از یک سو و تقویت حافظه از سوی دیگر به صورت مضاعف تقویت نشوند، تاثیرات آنرا در روند پیش‌رفت درسی و همچنین دوران کنکور به وضوح خواهید دید.

برنامه غذایی ما باید به گونه‌ای عمل کند که علاوه بر تقویت حافظه اضطراب را نیز کاهش دهد.

صبحانه را فراموش نکنید

مانند سایر مواقع صبحانه به عنوان اولین وعده غذایی تاثیر انکار ناپذیری در فراگیری درس‌ها دارد. به یادداشته باشیم که کربوهیدرات‌های پیچیده عموما باعث خواهد شد که قند خون به صورت تدریجی در طول روز آزاد شود و این سبب کارایی مضاعف حافظه می‌شود. پروتئین‌ها نیز در وعده صبحانه ضریب فراگیری را افزایش خواهد داد. مواد پروتئینی در تخم‌مرغ، پنیرو شیر به وفور یافت می‌شود. وجود مغز گردو همراه پنیر و آب میوه‌ها در وعده صبحانه کمک موثری به حافظه میکند، اگرچه داشتن رژیم غذایی مناسب در همه زمانها برای نیازهای سیستم گوارش لازم است، اما کمی تغییر و دقت در شرایطی که ما به انرژی بیش‌تری نیازمندیم باید مد نظر باشد.

حذف صبحانه ضررهای بسیاری به ارگان‌های بدن خواهد زد و تمرکز فرد را در ساعات میانی روز به شدت میکاهد. بعلاوه برای جبران گرسنگی ناشی از نخوردن صبحانه دانش‌آموزان به خوردن مواد بسیار شیرین روی می‌آورند. همین کار به شدت بر سطح تمرکز و یادگیری تاثیر گذار است.

بعلاوه نخوردن صبحانه باعث خواهد شد تا وعده بعدی  سنگین‌تر خورده شود. خوردن یکجای غذاهای چرب در ساعات میانی روز حس رخوت را در بدن تشدید میکند و ساعات بسیاری از زمان درس خواندن را تلف خواهد کرد.

هرم تغذیه‌ای را رعایت کنید

این مطلب را نیز بخوانید:  با ویتامین‌ها به استقبال سلامتی برویم

از دیگر گروه‌های غذایی نان و غلات است. مصرف لبنیات میوه و سبزیجات را فراموش نکنید. گوشت یکی از اقلام سرشار از آهن است که با اضافه کردن آن به رژیم غذایی همه احتیاجات فیزیولوژیک افراد برآورده می‌شود. به یادداشته باشید که هیچ گروه غذایی را نباید حذف کرد بلکه باید در میزان مصرف و الویت بندی دقت لازم را به خرج داد.

در روزهایی که برای کنکور درس می‌خوانید از چه چیزهایی باید پرهیز کنید

قند ساده ممنوع ! اگر قرار است تمرکز و آرامش داشته باشیم قند، شکر، مربا و نوشابه را کنار بگذارید. این مواد سبب می‌شود که قند خون به طور آنی بالا برود و به دنبال آن سطح انسولین در خون نیز افزایش می‌یابد. به دنبال این پدیده افت قند خون اتفاق می‌افتد نتیجه آن سردرد، بی‌حوصلگی و خستگیست، بنابراین به ضررش نمی‌ارزد.

خرما منبعی جایگزین برای این مواد است. البته شکلات به خصوص شکلات تلخ ماده غذایی مفیدیست. یادآوری این نکته ضروریست که انواع شکلات‌ها و حتی شکلات تلخ نیز مقداری کالری دارد و همچنین عاری از مواد قندی نیست و در تهیه آن از چربی‌ها و کره نیز استفاده می‌شود اما نسبت به قند‌ها ضرر کمتری دارد.

افرادی که در اثر استرس به پر خوری روی می‌آورند باید بیشتر به تغذیه خود توجه کنند زیرا سال درس خواندن برای کنکور پر است از روزهای پر استرس و پرخوری تاثیرات مخربی برایشان خواهد داشت. مواقعی که استرس زیادی تجربه کرده‌اید آب بنوسید. نوشیدن مایعات و استفاده از مواد دارای انواع املاح و ویتامین‌ها خصوصا ویتامین B6 کمک زیادی به تقویت سیستم عصبی و دفع سموم خواهد کرد.

اپلیکیشن کنکور قبولی، بهترین اپلیکیشن کنکور و آزمون آنلاین و برنده جایزه مردمی در جشنواره وب و موبایل در سال 97

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *