کنکوری‌ها مراقب تغذیه خود باشید ( بخش دوم )

کنکوری‌ها مراقب تغذیه خود باشید ( بخش دوم )

در بخش اول از تاکید خوردن صبحانه و هرم غذایی مناسب گفتیم و اینکه استقاده از چه مواد غذایی مناسب تغذیه کنکوری ها نیست در ادامه بخش دوم این مقاله را می خوانیم:

 

خوب بخوابید تا از استرس دور بمانید

اگر میخواهید تمرکزتان بالا برود ، فراگیریتان بهتر شود، شاداب بمانید و اضطراب نداشته باشید، باید خوب بخوابید. این نکته به خصوص برای شب قبل از امتحان کارساز است. برای آنکه شب قبل امتحان بتوانید خواب خوبی تجربه کنید و آرامشتان را حفظ کنید از یک لیوان دمنوش مناسب یا یک لیوان شیر استفاده کنید. وجود کلسیم در مواد غذایی کارکرد سلول‌های عصبی را بهبود می‌بخشد، اعصاب آرام ، آرامش می‌آورد و آرامش به طور مستقیم قدرت تمرکز فرد را افزایش می‎دهد. شیر و لبنیات و تخم مرغ و ماهی خشکبار و سویا  از جمله مواد غذایی هستند که کلسیم را به خوبی تامین می‌کنند. خواب خوب باعث می‌شود هر آنچه خوانده‌اید در ذهنتان ثبت شود و فرصتی برای مغز فراهم میکند تا به دانسته‌هایتان نظم دهد و فضا برای یادگیری بهتر روزهای بعد فراهم می‌کند به همین دلیل با خواب خوب حافظه بهتری نیز خواهید داشت. بنابراین هیچ گاه خواب را فدای درس خواندن نکیند.

مواظب باشید چاق نشوید

در دوران کنکور، دانش‌آموزان برای مطالعه نیاز به انرژی فوق‌العاده‌ای ندارند. اگر چه سلول‌های مغزی در زمان مطالعه به گلوکز بیشتری نیاز دارند، اما مقدار این نیاز آنقدرها زیاد نیست که عموم مردم تصور می‌کنند. باور غلطی که وجود دارد سبب می‌شود که دانش‌آموز پر خوری کند. کم تحرکی خاص این دوران هم دست‌به‌دست هم می‌دهد و باعث دردسری به عنوان چاقی می‌شود. از دیگر مضرات کم‌تحرکی در این دوره مشکلات گوارشیست. مشکلات گوارشی نیز باعث اختلال در فرآگیری دانش‌آموزان کنکوری می‌شود. برای رفع این مشکل پیاده روی روزانه را فراموش نکنید. همچنین مقدار مشخصی آب بنوشید و استفاده از میوه و سبزیجات با برگ‌های سبز را فراموش نکنید.

ورزش همیشه به شما کمک می‌کند

روزهای نشستن و درس خواندن برای یک نوجوان بسیار سخت است. نوجوان سرشار از انرژی است و بیش از سایر افراد تمایل به تحرک و تخلیه انرژی دارد اما دوران کنکور باید این انرژی را کنترل کند و همه نیرو خود را پشت یک میز و برای خواندن کتاب صرف کند. همین فرآیند مخرب است و اثرات نامطلوب روحی و جسمی خواهد داشت اما راه‌حل ساده‌ای دارد. ورزش کنید. ورزش کردن گردش خون در رگ‌هایتان را بیشتر میکند، عملکرد مغز را بهبود می‌یخشد، به دفع سموم کمک میکند و بدنتان سالم‌تر خواهد بود و بدن سالم شرایط بهتری برای یادگیری برای شما فراهم می‌کند.

چگونه با تغذیه سالم نشاط خود را تامین کنیم

رعایت اصول تغذیه از الزامات زندگیست. اگر پیوسته از یک رژیم غذایی پیروی کنیم تمامی ارگان‌های بدن از جمله سیستم مغز از موهبت آن برخوردار می‌شود. به این ترتیب حافظه نیز بهبود می‌یابد و به دنبال آن قدرت تمرکز و یادگیری نیز افزایش می‌یابد. اگر الگوی تغذیه‌ای مداومت داشته باشد شادابی و سلامت را با خود به همراه می‌آورد و افراد در مواقع خاص نیازی به تغییر  و تحول در عادات غذاییشان نمی‌بینند.

پرخوری نکنید

همانطور که گفته شد یکی از باورهای رایج و غلط، نیاز به کالری بیشتر در زمان درس خواندن است. گویی برای داشتن تمرکز بالا باید بیشتر خورد! این باور رایج کاملا غلط است. برای فراگیری نیاز به کالری بیشتر وجود ندارد چه بسا مصرف خوراکی‌های پر حجم و چرب سبب مشکلات تغذیه‌ای شود و خود این عامل فرد را از مطالعه بازدارد.

کنکورها بهتر است چند وعده در روز بخورند؟

اگر بتوانیم در روز سه وعده غذای اصلی بخوریم و دو تا سه میان وعده را نیز در رژیم غذایی خود بگنجانیم، تغذیه مناسبی را برای روزهای کنکور انتخاب کرده‌ایم. تعداد متناوب وعده‌های غذایی سبب می‌شود تا بدن بتواند مواد مغزی‌ را دریافت کند به این ترتیب مغز تغذیه مناسبی خواهد داشت و تاثیر عملکرد آن بر سایر ارگان‌های بدن نشاط و تمرکز کافی را به همراه دارد .

کم خونی

یکی از مهم‌ترین عوامل خستگی و نبود تمرکز کم خونی است. اغلب دانش‌آموزان به دلیل حذف وعده صبحانه در معرض کم‌خونی قرار دارند. گذشته از آن خوردن میان وعده‌هایی که دارای ارزش غذایی پایینی است شدت کم خونی را تشدید میکند. عادات غذایی ناسالم نوجوانان از جمله گزینشی غذا خوردن یکی دیگر از عوامل کم‌خونی است.  اغلب دختران نوجوان بیشتر در معرض کم‌خونی قرار دارد. برای پیشگیری از کم‌خونی مصرف مواد غذایی حاوی آهن بالا توصیه می‌شود. جگر، گوشت، انواع مغزها ، حبوبات، خشکبار از جمله مواد غذایی سرشار از آهن هستند. بعلاوه ویتامین‌ C و روی و ویتامین B12 برای مبارزه با کم‌خونی توصیه میشود. تغذیه مناسب می‌تواند به بهبود کم‌خونی بسیار کمک کند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *