با ویتامین‌ها به استقبال سلامتی برویم

با ویتامین‌ها به استقبال سلامتی برویم

اگر در انتخاب نوع رژیم غذایی خود دقت کنید در اکثر موارد سلامتی خود را تضمین کرده‌اید. ۱۶ ماده معدنی مهم وجود دارد که از عمده‌ترین مواد مورد استفاده در رژیم غذایی روزمره است. برخی از آنها از اهمیت بیشتری برخوردار است، از جمله کلسیم، منیزیم، آهن، روی و سلنیوم.

اهمیت مواد یاد شده به واسطه نقشی است که در سلامتی عمومی بدن ایفا میکند. علاوه بر آن وجود این مواد معدنی در رژیم غذایی روزمره ما نه تنها به نیروی دفاعی و سرعت رشد بدن می‌انجامد بلکه تاثیر مستقیمی در توان یادگیری انسان خواهد داشت. مواد یاد شده در جوانه گندم، آرد سبوس دار، جگر، مرغ، ماهی، گردو به وفور یافت می‌شود.

از جمله توصیه‌های تغذیه‌ای به داوطلبان آزمون سراسری و همچنین دانش‌آموزان آن است که مصرف غذاهای فراوری شده و یا مواد غذایی که حاوی چربی‌های اشباع هستند را کنار بگذارند و از این مواد استفاده کنند. همچنین غذایهایی که حاوی امگا۳ هستند در بالا بردن توان یادگیری و تقویت حافظه اهمیت زیادی دارند. به طور مثال روغن سویا، کنجد، تخم کتان و بذرک و استفاده از گردو و بادام از مواد تغذیه‌ای توصیه شده در این دوره است. یکی دیگر از موادی که در رژیم معمولی غذایی و خصوصا در این دوره بسیار توصیه می‌شود مصرف فرآورده‌هایی است که حاوی ویتامین‌های گروه B هستند. از خصوصیات ویتامین‌های گروه B آن است که استرس ، عصبانیت و خستگی را کاهش می‌دهند و در نتیجه آن فرد متمرکزتر می‌شود و به این ترتیب قدرت یادگیری را افزایش میدهند. اهمیت ویتامین B در تغذیه روزمره آنچنان است که در موارد پزشکی برای درمان افسردگی و خستگی مفرط نیز به کار می‌رود. منابع ویتامین B عبارت است از انواع لبنیات ، حبوبات، غلات، جوانه گندم، مغزها ، جگر ، گوشت گوساله، ماهی و مرغ و و از سبزیجات حاوی  ویتامین B می‌توان از گوجه‌فرنگی، کاهو، هویج و قارچ نام برد.

توجه به تغذیه سالم در دوران نوجوانی تاثیر بسیار زیادی در یادگیری و زندگی سالم در آینده خواهد داشت.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *