هوا را از من نگیر، خنده ام را هم نه

هوا را از من نگیر، خنده ام را هم نه

تمرین کنید قبل از هر کاری یک نفس عمیق بکشید. البته تا می گوییم نفس، بلافاصله این سوال برای خود ما هم پیش می آید که مگر هوایی هم مانده که ما بدهیم تو؟ مخصوصا در شهرهای بزرگ که در روزهای آلوده معلوم نیست ما چه چیزهایی را می دهیم تو.
یعنی در واقع چیزی نیست که ندهیم تو، به جز چند عنصر خاص جدول تناوبی که فقط در شرایط خاص آزمایشگاهی وجود دارند و بنابراین کاری از دست کسی ساخته نیست. اما به هر حال می خواهیم برای این مقدار اکسیژن باقی مانده برنامه داشته باشیم. ماجرا چیست؟ ماجرا آداب تنفس است. قبل از زدن هر تست یا خواندن یک نکته کنکوری، یک نفس پنج ثانیه ای بکشید.
تمرین کنید یک کم منظم هم بشود. مثلا دو ثانیه هوا را بدهید تو، یک ثانیه نگه دارید، دو ثانیه هم بدهید بیرون. نفس های عمیق خیال آدم را راحت می کند. تمرکز را هم بالاتر می برد و باعث آرامش می شود. حتماً تجربه کرده اید که وقتی هیجانی هستیم، نفس هایمان تند تند می شود. البته باگ نیست، دلیل دارد. موجودات زنده وقتی در شرایط خطرناک و هیجانی قرار می گیرند باید اکسیژن بیشتری برسانند به خودشان. حالا شما برعکس عمل کنید و بدنتان را فریب دهید.
یک نفس عمیق بکشید تا ذهنتان احساس  کند چقدر شرایط آرام است. بعد که ذهنتان احساس آرامش کرد، بهتر می توانید تصمیم بگیرید یا مساله حل کنید. یک کار جالب دیگر هم این است که وسط درس خواندن، با نفس کشیدن خستگی در کنید.
روشش خیلی ساده است: چشم هایتان را می بندید، پنج نفس خیلی عمیق و با فاصله می کشید: یک، دو، سه، چهار…. پنج. بعد آرام چشم هایتان را باز می کنید و ادامه می دهید. این را هم امتحان کنید. یا اصلا روش های دیگر برای خودتان بسازید. یک مدل شخصی برای نفس عمیق کشیدن های عمیق و با تمرکز بسازید. امتحان کنید، در عمل خواهید دید که چند نفس عمیق و با برنامه چقدر کمکتان می کند.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *