نظم در برنامه ریزی

نظم در برنامه ریزی

داشتن نظم به ظاهر بسیار ساده و در عمل برای اغلب افراد دشوار است. نظم به مفهوم استفاده بهینه از زمان، در به ثمر رساندن تلاش ما نقش عمده‌ای را ایفا می‌کند. برای موفقیت تحصیلی داشتن برنامه اجتناب ناپذیر است و نقش نظم در هنگام برنامه‌ریزی و در هنگام اجرا نقش تعیین کننده‌ای دارد.
نمی‌توان انکار کرد که تمایلی درون افراد وجود دارند که آنها را به سمت چارچوب شکنی و شکستن مرزبندی‌ها سوق می‌دهد اما نمی‌توان انکار کرد که حتی شجاع‌ترین افرد و کسانی که با شکستن خطوط و عادات تغییرات مهم را ایجاد کردند نیز از اصولی پیروی میکردند و تابع نظم بودند. اگرچه نظم آنها با نظم تحمیلی جامعه فاصله دارد.
به طور کلی در برنامه ریزی باید خصوصیات فردی ، شرایط زندگی، هدف و کلیه متغییرها را مد نظر قرار داد و هنگام اجرای آن مقید به رعایت اصول آن برنامه بود تا نتیجه دلخواه حاصل شود.
آیا برنامه کاری دارید؟
داشتن استراتژی معین در رسیدن به اهداف کاملاً ضروری است، اما آنچه ما را قدم به قدم به هدف نزدیک می‌کند، برنامه ریزی است. بسیاری از ما ید طولانی در نوشتن برنامه‌های مفصل داریم، بر روی کاغذ آنچنان دقیق وریز به ساعت ها ودقایق دقت می‌کنیم، که گویی خودمان هم باور کرده‌ایم این برنامه قابل اجراست، در حالی که منظور از برنامه ریزی به هیچ وجه این نیست، چه بسا برنامه های اینچنینی سال ها وسال ها بر روی کاغذ بماند وعدم اجرای آن نه تنها کمکی به ما نمی‌کند، که بعضاً سبب دلسردی مان نیز میشود.
چگونه برنامه ریزی کنیم؟
ابتدا برای هر گونه برنامه ریزی، به عادات خود توجه کنیم، به یاد داشته باشیم کسی که قرار است این برنامه را اجرا کند، خود ماییم، پس برنامه ای را به روی کاغذ بیاوریم که نه خیلی کلی باشد ونه در آن به جزییات ریز پرداخته باشیم. اگر عادت نداریم ساعت ۵صبح از خواب بیدار شویم، برای حل مسائل ریاضی و فیزیک رأس ساعت پنج صبح برنامه‌ریزی نکنیم.
جای مانور در برنامه‌ریزی را باز بگذاریم
در طول روز و هفته قطعا شرایطی پیش می آید که تغییرات کوچک و بزرگی را در برنامه مان داشته باشیم، پس برنامه انعطاف پذیری داشته باشیم. برنامه را به گونه‌ای تنظم کنید که تغییر در ساعت یا منابع مورد مطالعه همه برنامه را تحت شعاع قرار ندهد.
در مقاطعی امکان دارد در اجرای برنامه دچار افت بشویم
افت در اجرای برنامه کاملا طبیعی است، شما خود را برای مسابقه با هزاران نفر آماده می‌کنید، بنابراین سنگینی برنامه پیش رو ممکن است گاه گاهی سبب افت انگیزه وبالا بردن استرس شما بشود، نگران نباشید، باانجام ورزش های هوازی، تمرین تمرکز استفاده از مواد غذایی انرژی‌زا، گوش کردن به یک موسیقی نشاط آور میتوانید شرایط را به حال اول بر گردانید.
در این شرایط با افراد خانواده بر سر چند وچون احوالتتان بحث وجدل نکنید، شما قرار نیست درست در همین زمان خودتان را برای دیگری توجیه کنید، انرژی وزمان برای شما حیاتی است، آن را هدر ندهید.
برای جبران زمان در نظر بگیرید
گفتیم که هر یک از ما دارای عادت های مختص به خود هستیم، بنابراین، همینطور که پیش از این اشاره شد برنامه را منعطف بچینیم، منعطف بودن در برنامه ریزی به مفهوم تشویق وتنبیه در کار است، مثلا عیبی ندارد اگر گاهی تنبلی میکنیم ونیم ساعت دیر تر برنامه درسی مان را شروع کنیم، اما یادمان باشد که حتما نیم ساعت از خوابمان بزنیم. اگر تغییرات بیش از حدی اعمال کنید نیز ممکن است کل برنامه را به خطر بیندازید پس تعادل را رعایت کنید.
به خود وبه کاری که میکنیم مطمئن باشیم
خودمان را به لحاظ جسمی و روحی سر پا نگاه داریم، هدفمند وامیدوار برنامه مان را به پیش ببریم، به یاد داشته باشیم که انگیزه قوی، پشتکار زیاد ونظم درکار موانع بزرگ را به آسانی از سر راه بر می‌دارد، پس با انگیزه باشید، پشتکارداشته باشید، منظم باشید، تا موانع را به تعظیم وادارید.
پشتکار، استقامت و داشتن تعهد و انگیزه در برقراری نظم بسیار موثر است. اما نکته مهم تمرین است. تمرین کنید منظم باشید. خود را مجبور کنید که در پیروی از قواعد کوتاهی نکنید تا زمانی که به هدف برسید. بدانید که این نظم شدید و فشار همیشگی نیست و در آینده میتوانید شکل زندگی خود را تغییر دهید اما امروز برای رسیدن به هدف باید تا حدودی از خواسته‌های خود کوتاه بیایید و چارچوب‌های درس خواندن را رعایت کنید تا نیجه دلخواه حاصل شود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *