مغز خود را ورزیده کنید

مغز خود را ورزیده کنید

به مغز خود تمرین دهید. مانند عضلات بدن، مانند قلب، مانند تمام اجزای بدن، مغز نیز ورزیده می‌شود. ما در طول عمر خود از درصد ناچیزی از ظرفیت‌های مغز استفاده می‌کنیم. همواره به دنبال دانستن ضریب هوش افراد هستیم.  تصور می‌کنیم کسی که استعداد ذاتی دارد حتما موفق است. این برداشت غلط است چون ما از مغز خود نهایت استفاده را نمی‌کنیم. هر چه قدر هم هوش ذاتی در شما وجود داشته باشد، ذهن تنبل هیچ استفاده‌ای از هوش ذاتی نخواهد کرد.

در صورتی که مغز خود را قوی کنید خواهید دید که کارهای بسیار سخت را به راحتی انجام خواهید داد. تمرین‌هایی وجود دارد که با درگیر کردن حواس پنج‌گانه از بین بردن عادات ذهن را بیدار می‌کند، ارتباط بین سلول‌های عصبی را بیشتر می‌کند و باعث تولید سلول‌ها عصبی به صورت طبیعی خواهد شد. ذهن خود را بیدار کنیم تا بتوانیم نهایت استفاده را از آن کنیم.

۱- به جای تکرار کارهای روزمره شیوه‌ای جدید انتخاب کنید

اگر هر روز صبح مستقیم به سمت دستشویی می‌روید، سپس آشپزخانه، بعد از آن اتاق خواب و لباس میپوشید. این روند را تغییر دهید. صبح کاری متفاوت انجام دهید. به طور مثال ابتدا لباس‌های خود را از کمد درآورید، یا آخرین کار صبحانه خوردن باشد. ترتیب کارهایی که انجام میدهید را به هم بزنید. اگر هر روز از یک خیابان مشخص رد می‌شوید تا به سر کار خود بروید، در این مسیر تغییر جزئی ایجاد کنید. هر نوع تغییر ذهن شما را بیدار می‌کند و قشر خارجی مغز را فعال خواهد کرد.

۲- روابط اجتماعی خود را گسترش دهید

وقتی از خانه خارج می‌شود با مردم صحبت کنید. هنگام خرید با مغازه دار احوال پرسی کنید. تحقیقات نشان داده انزوای اجتماعی تاثیر مخربی بر روی مغز خواهد داشت.

۳- در کارهای هنری گروهی شرکت کنید

کارهای هنری قسمت خارجی مخچه را فعال میکند. سعی کنید در کارهای هنری که احساس و عاطفه و مهارت‌های شناختی را تحریک می‌کند شرکت کنید. کشیدن یک منظره یا اجرای یک نقش یا نوشتن یک متن ذهن شما را تقویت خواهد کرد.

۴-  با صدای بلند کتاب یا درس بخوانید

کسانی که کتاب زیاد می‌خوانند، اغلب عادت ندارند کتاب را با صدای بلند بخوانند چون سرعت خواندن را نصف می‌کند. اما خواندن کتاب با صدای بلند و گوش دادن به خوانش دیگران مسیری متفاوت را در مغز بیدار می‌کند که اغلب از آن استفاده نمی‌شود. برای دوستان خود کتاب بخوانید و یا به خوانش دوستان خود گوش فرا دهید.

۵- غذاهای ناآشنا را امتحان کنید

بو، عطر، طعم و رنگ غذاهای متفاوت را امتحان کنید. مهم نیست دوست دارید یا نه. مهم این است که حس چشایی شما با پدید‌ای جدید مواجه می‌شود و به مغز پیغام‌های جدید می‌دهد. طعم متفاوت ادویه‌ها ذهن شما را بیدار می‌کند

۶- حس لامسه را تقویت کنید

بیشتر یادگیری و تمرین روزانه ما با مغز از طریق دیداری است. حس لامسه میتوان مسیری متفاوت را در مغز شما بیدار کند و سیناپس‌های متفاوت را به مغز برساند. پول خردهای خود را در داشبور قرار دهید. پشت چراغ قرمز سعی کنید با لمس مبلغ آنها را تشخیص دهید. یا پول خردها را درون جیب قرار داده و سعی کنید مبلغ را تشخیص دهید.

 

این مطلب را نیز بخوانید:  آزمون های استخدامی در قبولی

۷- اشیاء معمول اطراف خود را وارونه کنید

قاب عکس، شیشه عطر ، جهت قرارگیری قوطی و اشکال معمول خانه را تغییر دهید. وقتی مغز شما با شئ مواجه می‌شود که همیشه به همان شکل دیده‌اید تلاشی برای شناخت آن نمی‌کند. اما به محض ایجاد تغییر ذهن شما شروع به شناخت و تکمیل پازل آن شکل در ذهن می‌کند. این کار ساده به تقویت ذهن شما کمک می‌کند.

 

۸- جای خود را سر میز غذا یا حتی کلاس درس عوض کنید

نشستن مداوم یک جا، زاویه دید میز، زاویه دید و منظره روبرو را تکراری می‌کند و قسمت‌های شناختی مغز را پس از مدتی کند می‌کند. سعی کنید جای خود را عوض کنید. زاویه دید خود را تغییر دهید، رنگ و نور و صدا را از یک نقطه دیگر بشنوید. همین تنوع مغز را به تکاپو می‌اندازد.

۹- پنجره ماشین را بازکنید و سر خود را بیرون نگه دارید

قسمت هیپوکامپ مغز توانایی گرفتن داده‌ها و ایجاد نقشه‌های ذهنی را دارد. زمانی که ماشین در حرکت است و شما شیشه را پایین می‌دهید، حس بویایی، لامسه ، صداها، منظره‌ها داده‌های جدید را به شما هدیه می‌دهد. این داده‌ها فعالیت مغز را برای شناختن مکان‌ها‌ی متفاوت بالا می‌برد و در قسمت هیپوکامپ مغز شما تاثیر می‌گذارد. پیاده روی نیز در صورتی که محیط را نگاه کنید و توجه کنید همین تاثیر را خواهد داشت.

۱۰- با ذهن خود بازی کنید

یکی از اشیا خانه را انتخاب کنید. سعی کنید ۱۰ کارکرد متفاوت از آن را به یاد بیاورید. کارکردهایی که شاید تا الان به آن توجه نکرده باشید. سطل آشغال خانه، علاوه بر محل  آشغال می‌تواند  به صورت برعکس قرار گیرد و مانند میز استفاده شود، می‌تواند گلدان باشد، می‌توان صدای طبل از آن درآورد، می‌توان از آن برای نگه داشتن پیاز و سیب زمینی استفاده کرد یا سبد کتابهای درسی باشد. می‌توان آن را از آب پر کرد و برای کار شستشو استفاده کرد، میتواند به عنوان سبد پرتاب توپ روی دیوار قرار گیرد.

اگر سبک وزن هستید و دستتان به بلندی نمیرسد، آنرا برعکس قرار دهید و به عنوان چارپایه از آن استفاده کنید. می‌تواند به عنوان جای نگه‌داری برنج از آن استفاده کرد. در کمدهایی که قفسه بندی مناسب ندارد و فضای باز دارد، دو عدد سطل آشغال میتواند وسایل را تفکیک کند. این بازی را در خانه انجام دهید. ذهن شما را خلاق و پرکار خواهد کرد.

۱۱- حس بویایی خود را بیدار کنید

شاید بوی گل نرگس کنار تختتان فعالیت مغزتان را افزایش دهد، بوی عطر نعنا تازه یا بوی شیرینی یا نان در حال پخت. بوی‌های متفاوت در ذهن شما باعث ایجاد تصویرهای ذهنی مختلف خواهد شد و مسیرهای عصبی را هوشیار نگه خواهد داشت. همواره بوی قهوه یا چای شما را به یاد صبح زود می‌اندازد. این‌بار چای نعنا دم کنید. یک هفته صبح چای نعنا بنوشید و بگذارید ذهن شما با بوها درگیر شود. کنار بالش خود یک کیسه پونه کوهی قرار دهید.

۱۲- سعی کنید با چشم بسته دوش بگیرید.

چشمتان را ببندید. شیر آب را با حس لامسه پیدا کنید. آب را بدون بازکردن چشم کم و زیاد کنید. استفاده از حس لامسه بدون دیدن اجسام، ذهن شما را تقویت خواهد کرد.

۱۳- با دست غیر تخصصی خود مسواک بزنید.

اگر راست دست هستید با دست چپ مسواک بزنید و برعکس. زمانی که با دست غیر غالب خود مسواک میزنید به سرعت قسمت غیر غالب مغز خود را با این تغییر وفق میدهد و شروع به فعالیت مضاعف می‌کند. این تمرین برای مغز شما بسیار کارساز خواهد بود.

 

این مطلب را نیز بخوانید:  خوش آمد به قبولی ها

انجام این فعالیت‌ها ذهن شما را فعال نگه خواهد داشت.

اپلیکیشن کنکور قبولی، بهترین اپلیکیشن کنکور و آزمون آنلاین و برنده جایزه مردمی در جشنواره وب و موبایل در سال 97

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *