معضلات ایده آل گرایی (قسمت دوم)

معضلات ایده آل گرایی (قسمت دوم)

در قسمت اول به تعریف ایده آل گرایی (کمال گرایی) پرداختیم و ویژگیهای افراد کمال گرا (ایده آل گرا) را بازگو کردیم و کمی از معضلات ایده آل گرایی گفتیم.در این قسمت می‌خواهیم بدانیم برای رفع مشکل ایده آل گرایی چه کارهایی می‌توان انجام داد؟ شاید برایتان جالب باشد که در قسمت اول گفتیم کمال گرایی و در قسمت دوم مورد را به ایده آل گرایی تغییر دادیم، علت این موضوع، ارتباط مستقیم این دو موضوع با یکدیگر هست.

واقع گرا باشیم

یکی از خصوصیات افراد ایده آل گرا، آن است که همواره خودشان را سرزنش می‌کنند. برای مقابله با این خصوصیت باید جملات واقع‌گرایانه را به جای افکار منفی و انتقاد از خود بنشانیم. اگر در طول روز افکار منفی به سراغتان می‌آید آنها را یک به یک یادداشت کنید، برایشان جملاتی بنویسید و در مقابلشان نکات مثبت و واقع گرایانه بنویسید. لزومی ندارد که به جملات واقع‌گرایانه اعتقاد داشته باشید اما تلاش کنید آنها را به صورت مداوم برای خود تکرار کنید. نمونه جملاتی از این دست:

  • – هیچ کس در دنیا بی عیب و نقص نیست من تمام توانم را برای روبرو شدن با این معضل به کار می‌گیرم، نتیجه هر چه شد آنرا می‌پذیرم. اگر به هدفم رسیدم که هیچ و گرنه دوباره تلاش می‌کنم.

اشتباه حق من است، اشتباه کردن به این مفهوم نیست که من ناتوان و شکست خورده‌ام، بلکه به آن معناست که من نیز مانند دیگران انسانم و حق اشتباه دارم.

من سوپر من نیستم. از عهده بسیاری از کارها بر خواهم آمد. برخی را نیز شاید نتوانم انجام دهم. این کاملا طبیعی است.

  • – قرار نیست همه افراد از من خوششان بیاید. در درجه اول کافیست که من از خود و از عملکرد خود در زندگی راضی باشم. به طور حتم کسانی در زندگی پیدا خواهند شد که با خواسته‌های من همراه باشند.

همه نکاتی که گفته شد، موارد مهمی هستند. ای کاش این جملات را به دیوار اتاقمان بچسبانیم تا همیشه در برابر دیدمان قرار داشته باشد.

از زاویه دیدگاه متفاوتی نیز می‌توان به مسائل نگریست

برای کمال گراها دشوار است که مسائل را از زاویه دیگری نیز ببیند. اگر کمال گراها بتوانند این کار را انجام دهند همزمان انعطاف پذیرتر خواهند شد. با نظرات گوناگون آشنا می‌شوند و درمی‌یابند که مشکلات آنگونه که آنها فکر می‌کنند غیر قابل حل نیست. همین امر تصمیم گیری را آسان‌تر می‌کند. به گونه‌ای راه‌ حل بهتر و بیشتر به ذهن خواهد رسید.

این مطلب را نیز بخوانید:  نابغه ‌باش

به کلیات توجه کنید

کمال گرا بیش‌تر به جزئیات توجه دارد. آنها خیلی زود خسته و کلافه میشوند زیرا عاشق سرعتند. درس خواندن و تست زدن کاریست تدریجی و حوصله می‌طلبد. از خصوصیات دیگر این افراد آن است که نباید نیمه کاره رها شود. در حالی که کمال گراها به ریزه کاری توجه می‌کنند و مسائل کم اهمیت را بیشتر مورد توجه قرار می‌دهند. همیشه به این فکر می‌‌کنند که مهم است که میزان مطالعه فرد در مقایسه با دوستانم چقدر باشد یا اینکه بدترین اتفاق دنیا زمانی رخ خواهد داد که نتایج کنکور اعلام شود. کمال گراها از خود می‌‌پرسند اگر نتیجه بدی بدست آورم چه رخ خواهد داد؟ همانگونه که می‌بینید تمامی این افکار منفی‌است و ممکن است فکر  ذهن افراد کمال گرا را با خود درگیر کند.

با خودمان به توافق برسیم

پیش از این عنوان شد کمال گرا از خود توقع دارد که اشتباه نکند. او صورت بروز اشتباه خود را بی‌کفایت و بی‌عرضه تلقی می‌کند. در حالی‌که برای موفقیت باید از خودتان بپرسید که تا چه اندازه می‌توانید در وضعیت کنونی تغییر ایجاد کنید تا این تغییرات منتج به شرایط بهتری برای درس خواندنتان شود. تغییر شرایطی که از آن ناراضی هستید یکی از عمده‌ترین کارهاست. امر بعدی آن است که همه چیز را به شکل منطقی و واقعی در نظر بگیرید. سرسخت نباشید. تنها فایده سرسختی در کار ایجاد اضطراب و نگرانی است. بنابراین بپذیرید که منطقی باشید، شرایط را واقعی ببینید، تغییر موضع و انعطاف پذیری را بیش‌از پیش تمرین کنید تا به تدریج مشکلات بزرگ در نظرتان کوچک و کوچکتر شود و به راحتی بر آنها فائق آیید. کارها را به شکلی سیستماتیک مرحله به مرحله و قدم به قدم پیش ببرید. معیار داشته باشید اما چینش معیارها را از آسان به سخت انجام دهید. مثلا در برنامه‌ریزی‌هایتان ابتدا یک برنامه حداقلی داشته باشید. اگر توانستید آن را به سرانجام برسانید که به خودتان جایزه بدهیدو برای مرحله بعدی برنامه سخت‌تری را در دستور کار قرار دهید. در این کار آنچنان استمرار داشته باشید که برنامه درس خواندنتان به ۸ ساعت ارتقا پیدا کند.

این مطلب را نیز بخوانید:  معرفی رشته علوم اجتماعی

رفتارهای کمال گرایانه خود را تغییر دهید

اگر در بازه زمانی مطالعه کنکور همچنان کمال گرا بمانید به استقبال نوعی ترس و فوبیا رفته‌اید. همواره به خودتان میگویید که اگر در این مدت اشتباهی از من سر بزند چه خواهد شد؟ بنابراین قسمتی از انرژیتان صرف مقابله با ترس و نگرانی می‌شود. مداوم استرس دارید و مداوم با افکار منفی مواجهید. در حالی که اگر کمال گرایی را دست کم برای کوتاه مدت کنار بگذارید با یک برنامه مدون هم مطالعه درس‌هایتان را کامل می‌کنید. هم تست‌هایتان را می‌زنید و هم به جمع بندی می‌رسید. توجه داشته باشید که عمده کار شما تغییر عادات غلط ، نگاه منطقی به مسائل ، در نظر گرفتن بازه زمانی مشخص ، پشتکار و نظم در انجام کار است.

روی کارهایی که در همین لحظه انجام می‌دهید تمرکز کنید. بدانید که خستگی و نگرانی طبیعیست و همه همین گونه هستند. خودتان را در موقعیتی قرار دهید که عمدا اشتباه کنید به این ترتیب ترس شما از اشتباه کردن می‌ریزد.

خلاصه
معضلات ایده آل گرایی (قسمت دوم)
موضوع
معضلات ایده آل گرایی (قسمت دوم)
توضیح
در قسمت اول به تعریف ایده آل گرایی (کمال گرایی) پرداختیم و ویژگیهای افراد کمال گرا (ایده آل گرا) را بازگو کردیم و کمی از معضلات ایده آل گرایی گفتیم.در این قسمت می‌خواهیم بدانیم برای رفع مشکل ایده آل گرایی چه کارهایی می‌توان انجام داد؟ شاید برایتان جالب باشد که در قسمت اول گفتیم کمال گرایی و در قسمت دوم مورد را به ایده آل گرایی تغییر دادیم، علت این موضوع، ارتباط مستقیم این دو موضوع با یکدیگر هست.
نویسنده
نام منتشر کننده
قبولی
لوگو منتشر کننده

اپلیکیشن کنکور قبولی، بهترین اپلیکیشن کنکور و آزمون آنلاین و برنده جایزه مردمی در جشنواره وب و موبایل در سال 97

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *