مدیریت توانایی‌ها

مدیریت توانایی‌ها

اغلب افراد گمان میکنند که توان مدیریت خود را ندارند، آنها از این گله مندند که به اندازه کافی قوی نیستند و یا اعتماد به نفس کافی ندارند. در حالی که این گونه نیست. مدیریت خویشتن نیز مانند هر عملکرد دیگری محتاج تمرین و ممارست است، اگر چه اقلیتی از افراد به سبب نوع تربیت وفرهنگ خانواده ومحیط پیرامونی دارای اعتماد به نفس و یا تمرکز پایین تری نسبت به سایرین هستند، با این وجود آنها نیز اگر انگیزه لازم را برای مدیریت خود داشته باشند، در این زمینه کاملاً موفق خواهند بود. کافیست توانایی‌های خود را در دست بگیریم و ناتوانایی‌های خود را مدیریت کنیم.
چراغی درون خود روشن کنیم و از گوشه‌های متفاوت شخصیتی خود اطلاع حاصل کنیم. افرادی قدرتمند هستند که می‌توانند به موقع از توانایی‌های خود استفاده کنند و به موقع ناتوانی‌های خود را مدیریت کنند.

اولویت بندی کنیم
همه ما در طول روز مجبوریم تصمیم های متعددی بگیریم، کافی است که این موارد را دسته بندی کرده و اولویت را لحاظ کنیم. باید درجه اهمیت همه مسائل پیرامون خود را بسنجیم و آنها را دسته بندی کنیم و به موقع به سراغ حل مسائل برویم تا بهترین نتیجه حاصل شود.

تاثیر مواد غذایی را دست کم نگیریم
خستگی ناشی از یک روز کاری پر مشغله، عامل مهمی در عدم تسلط وتمرکز ماست، در حالی که برای مدیریت کارهایمان به هر دوی اینها سخت نیازمندیم، مصرف شکلات یا یک قهوه شیرین در این مواقع کاملاً مفید است. بدن ما برای تصمیم گیری نیاز به ویتامین‌ها و املاح گوناگون دارد تا بدن ما در یهترین شرایط قرار داشته باشد. بنابرین باید از سطح سلامت بدن آگاهی کافی داشته باشیم و مدیریت سلامتی بدن را در دست بگیریم.

از دام وسوسه رها شوید
به اندازه کافی با انگیزه و مصمم باشیم، حالا زمانی است که باید دور نمای موفقیت آینده ای نه چندان دور را پر رنگ و پر رنگ تر کنیم، با تکیه وتمرین مستمر به این موضوع، به طور مداوم توانایی تصحیح خود را خواهیم داشت. وسوسه‌ها اطراف خود را بشناسم، توانایی‌هایمان را در راستای پس زدن این وسوسه‌ها به چالش بکشیم. تمرین کنیم و سعی کنیم هر مرحله مدیریت بهتری بر توانایی‌های خود داشته باشیم.

کنترل استرس
از جمله کارهای مفید برای این دوره کنترل استرس است. از صرف اوقات برای بحث و جدل کاملاً دوری کنیم. با برنامه پیش برویم، این هر دو استرس ما را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. استرس توانایی‌های ما را فلج می‌کند. تکنیک‌های متعددی برای کنترل استرس وجود دارد. تاثیر مخرب استرس را نادیده نگیرید. از تکنیک‌های مدیریت استرس استفاده کنید و در صورتی که تلاشتان موفقیت آمیز نبود حتما از متخصصان کمک بگیرید. یکی از قدم‌های مهم مدیریت توانایی‌ها، شناخت عوامل بیرونی و درونی استرس و بر طرف کردن آن است.

خواب و خوراک
خواب کافی وبا کیفیت برای داشتن یک روز کاری پر نشاط کاملاً ضروری است،غذا های با ارزش و انرژی‌زا وپرهیز از هله ،هوله خوری ،انرژی لازم را برای مدیریت سلامت جسم و ذهن فراهم می آورد.سهم ورزش راهم البته از نظر دور نداریم. خوب بخوابید، بدنتان را سالم نگاه دارید تا بتوانید ذهنتان را مدیریت کنید.

مشورت کنید
مشورت با مشاوران دلسوز و آگاه ،بسیار سازنده است، بهره گیری از تجارب سازنده آنها در بسیاری از اوقات نقشی اساسی ایفا می‌کند، اگر چه دوران نوجوانی وجوانی خود روزگار ساختن تجارب تازه وکشف دنیاهای جدید است.
مهم‌ترین گام مدیریت توانایی‌ها، بالابردن شناخت از خود است. شما باید برای خودتان زمان بگذارید. به روحیات خود اهمیت دهید. ضعف‌های خود را بشناسید. هیچ کس بهتر از خودتان از ضعف‌هایتان آگاه نیست. کسانی که میدانند نقطه ضعفشان کجاست هیچ گاه در دام ناتوانی‌های خود نمی‌افتند. خودتان را بیشتر بشناسید تا گوهر وجودتان فرصت پروش بیشتری بیابید.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *