مدیریت استرس

مدیریت استرس

استرس کلمه‌ای آشنا برای دانش‌آموزان و کنکوری هاست. استرس مانع بزرگی بر سر راه کسب نمرات بالاست و وجود استرس غیر قابل کنترل  عملکرد شما را مختل می‌کند. وجود استرس قبل از امتحان و برخی کلاس‌ها غیرطبیعی نیست، اما نکته مهم آن است که چگونه می‌توان آنرا کنترل کرد. چگونه می‌توان تهدید استرس را به فرصتی برای بالا بردن دقت و وسواس بدل کرد. در ادامه  چند روش ارائه میکنیم که با رعایت آن مقابله با استرس ساده تر می شود.  اما پیش از آن باید به یک سوال اساسی پاسخ داد.

چرا استرس دارید؟ دانستن پاسخ این سوال کمک بزرگی به شما خواهد کرد تا استرس را ریشه کن کند .
دلایلی مانند کم بودن انگیزه، آمادگی کم برای دادن امتحان و فقدان برنامه ریزی، توقع بالای دیگران و حس رقابت بین افراد از جمله عوامل استرس‌زاست.
در صورتی که این موارد به قوت خود باقی باشند مقابله با استرس بسیار دشوارتر خواهد شد و در صورتی که بتوانیم این عوامل را کم کنیم، به طور مثال برنامه‌ریزی مناسبی را حین درس خواندن رعایت کنیم کنترل استرس به مراتب راحتتر انجام می‌شود.

استرس، فرآیندی سیستماتیک است ، این  پدیده بدون دلیل نیست، همیشه موضوعات ومسایلی سبب میشود که فرد به آن مبتلا شود.کمتر پیش می آید که شما در کودکان زیر هفت سال با پدیده استرس مواجه شوید، در صورتی هم که چنین حالتی برای کودکان زیر هفت سال به وجود بیاید یا ژنتیک است و‌‌ یا کودک از کمبود بعضی از املاح ویا ویتا‌مین ها به شدت رنج میبرد ، در اغلب مواقع  استرس را از دوران نوجوانی به‌ بعد تجربه می‌کنیم، دورانی که آهسته آهسته، دوران بی خبری وخوش خبری تمام می‌شود وزندگی با همه مسائل و احساس مسئولیت ها و پیامدهای آن خود را به ما نشان میدهد.

استرس در واقع واکنش طبیعی  بدن ما  در مواجهه با مشکلات وموانعی است که در سر راهمان قرار دارد.

چگونه با استرس مواجه شویم

ابتدا باید در نظر داشته باشیم که داشتن اندازه معینی از استرس، نه تنها بد نیست، بلکه خود به ایجاد انگیزه کمک می‌کند. میدانیم که انگیزه خود مهمترین عامل در انجام موفقیت آمیز هر کاری است، اما در صورتی که احساس کنیم استرس همیشگی است ودر واقع تبدیل به یک پدیده مخرب تبدیل شده آنوقت است که باید به صورت جدی وپیگیرانه دنبال علت وعوامل پدید آورنده آن بگردیم و هرچه زودتر آن را برطرف کنیم. زیرا هر چه زمان بگذرد، آسیبی که استرس به جسم وروان آدمی میزند بیشتر می‌شود.

چند دستور برای مدیریت استرس

موسیقی گوش‌ دهید،
موسیقی خوب مانند مسکن عمل می‌کنند. موسیقی که از ذهن و قلب یک هنرمند ساخته میشود و با نت‌های کوک به گوش مخاطب میرسد نقش بسزایی در کنترل و مدیریت استرس بازی خواهد کرد. موسیقی کلاسیک برای بالا بردن قدرت ذهن قوی‌تر عمل می‌کند.

تحرک داشته باشید، دوران درس خواندن برای کنکور برای اغلب دانش‌آموزان دوران کم تحرکی است. اما باید بدانید ورزش در دوارن کنکور،  کمک بسیار خوبی در اختیار شما خواهد گذاشت. تحرک، قدرت ذهن را نیز افزایش می‌دهد و کمک می‌کند تا تمرکز خود را بالا ببرید. ورزش عامل بسیار موثری برای کاهش استرس خواهد بود.
سعی کنید حواس خود را پرت کنید،
بازی با حیوان خانگی بازی با کیسه‌های پلاستیکی محافظ ضربه یا هر آنچه ذهن و دست را بر روی یک نقطه آرام متمرکز کند می‌تواند کمک کننده باشد.

مدیریت استرس


موقتا از شبکه‌های اجتماعی کناره بگیرید،
این شبکه‌ها باعث ایجاد استرس و یه هم ریختگی احوالات افراد می‌شود.

به اندازه کافی بخوابید، زمان خواب به مغز اجازه بازیابی اطلاعات می‌دهد و عواملی که تنش ایجاد می‌کند را می‌کاهد. سعی کنید به اندازه کافی استراحت داشته باشید. بعلاوه مدیتیشن و مراقبه می‌تواند مفید باشد.

با خیال راحت شکلات تلخ بخورید،
شکلات تلخ موادی دارد که تا۷۰ درصد باعث کاهش هورمون کورتیزول می‌شود و به بدن آرامش می‌دهد. بعلاوه شکلات آندروفین‌ آزاد می‌کند ، آندروفین‌ یک ضد استرس طبییعی است.

با یک نفر صحبت کنید،
همین که در باره حال و روز خود با دیگران صحبت کنید تا حد زیادی از استرس شما می‌کاهد.

سعی کنید از احوالات خود بنویسید،
اگر کسی را برای صحبت نیافتید یک قلم و کاغذ بردارید و از حال خود بنویسید. نوشتن بسیاری از حالات غیر منطقی را کم می کند.
برنامه مناسبی پیش بگیرید،
اگر از پیش مشخص کنید که قرار است چه کارهایی انجام دهید، چه درسهایی بخوانید، استرس به میزان چشمگیری کاهش پیدا کند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *