عوامل تاثیرگذار در تقویت حافظه

عوامل تاثیرگذار در تقویت حافظه

بسیار اتفاق افتاده که در خیابان کسی جلو می‌آید، سلام واحوالپرسی می‌کند و ما جواب می‌دهیم و میگذریم، اما از خود می‌پرسیم او کی بود؟ این کار ممکن است بار ها وبار ها واقع شود.
خودکارمان را، عینکمان را بار‌ها وبارها گم می‌کنیم، حرفی را می‌زنیم وفراموش می‌کنیم چه گفته ایم، غذایی را که خورده ایم، فیلمی را که دیده ایم، حتی نام دوستاتمان را به خاطر نمی‌آوریم.
مغز ما قدرت پردازش زیادی دارد، به آسانی و به راحتی فراموش نمی‌کند، نمونه‌های فراموشی ای را که در بالا به آن اشاره کردیم بارها برای بسیاری از ما پیش آمده، علت چیست؟
اگر ما از پردازشگر ی اینچنین بر خورداریم، دلیل فراموشی های ما چیست؟
درست است، مغز ما گنجایش زیادی برای پردازش دارد، اما همه داده های ما به مغزمان داده‌های مفیدی نیستند، در بیشتر موارد ما حجم عظیمی از داده‌های بی ارزش را به مغزمان بار می‌کنیم، در حالی که مغز ما هم مانند سایر اعضای بدن به استراحت واحیا خود نیازمند است، همانگونه که نباید معده را با هر غذایی و یا با هرحجمی از غذا انباشت همان گونه هم مغز ما نیاز مند اطلاعات مفید است.
چه عواملی بر حافظه ما تاثیر می‌گذارد؟
عوامل موثر بر حافظه انسان تنوع زیادی دارد، از مهمترین عوامل یکی ژنتیک است، عامل موروثی یکی از فاکتورهای غیر قابل انکار بر حافظه انسان است، در کنار آن به سایر عوامل نیز می‌توان اشاره کرد، عامل اقلیم، عامل زیستی، عوامل محیطی هر کدام در چگونگی حافظه تاثیر گذارند.
یکی از مهمترین فاکتور ها تغذیه است.
مواد غذایی مورد استفاده ما در تقویت حافظه آنقدر تاثیر گذارند که متخصصان علم تغذیه از برخی از مواد غذایی به عنوان مواد خاصی نام میبرند که در تقویت حافظه نقش مستقیم دارد.
مرکز حافظه در کجاست؟
قسمتی از مغز ما جایگاه حافظه است، این قسمت از هزاران ومیلیونها سلول تشکیل شده که حافظه را در خود جای می‌دهند. مسلما تقویت این سلول‌ها سبب تازگی وشادابی و در نتیجه، تقویت آنهاست.
سلول های مغز موجوداتی زنده وفعال هستند و نیازمند مراقبت. بعضی از مواد غذایی به طور کاملا مستقیم این کار را انجام میدهند،گذشته از این آرامش و دوری از استرس های مداوم وهمیشگی باعث تقویت حافظه و ایجاد شادابی و سرزندگی است، عاملی که نباید آن را دست کم گرفت، مطالعه است.
بسیار شنیده ایم افراد مسنی که در طول زمان، بیشتر مطالعه کرده اند کمتر دچار آلزایمر می‌شوند.
گوش دادن به موسیقی هم حافظه را تقویت می‌کند، انواع هنر‌ها نیز غذای روح وبه نوعی خوراک مغز و حافظه انسان هستند.
مواد غذایی مفید کدامند؟
فقر آهن یکی از عوامل شایع کم خونی است، کم خونی خود فعالیت سلول های مغز را کم می‌کند، ما اگر کم خون باشیم با اندکی مطالعه به سرعت خسته می‌شویم و از ادامه‌ی کار باز می مانیم. پس اگر کم خون هستیم، باید به طور ویژه مراقب تغذیه خود باشیم، عدس، باقالا، اسفناج، جگر وگوشت قرمز سرشار از آهن هستند و به سرعت مشکل کم خونی را حل می‌کنند. شیره انگور یکی دیگر از مواد مغذی است که در درمان کم خونی وضعف حافظه ناشی از آن کمک می‌کند.
پروتئین‌ها نیز از تقویت کنندگان سلول های مغزی هستند، بادام، پسته وسایر مغز ها سر شار از پروتیین اند، از ویتامین ها غافل نشویم، ویتامین ث وگروه ویتامین های ب برای بدن ما واز جمله برای سلول های مغز انسان مفید هستند.
همیشه و بخصوص در طول دوره مطالعه برای کنکور از یک رژیم غذایی اصولی پیروی کنید، صبحانه از اساسی ترین وعده های غذایی است ،فراموشش نکنید، روزتان را می‌سازد.
در طول دوره‌ای که برای کنکور آماده می‌شوید ورزش را فراموش نکنید، در این دوره وقت کمی برای ورزش دارید، کافی است فاصله بین خانه و مدرسه را پیاده طی کنید، ضمن روز از مغز ها وآب میوه غافل نشوید، مادربزرگ‌ها نخودچی کشمش ومویز را برای حافظه توصیه می‌کردند، همین حالا هم مشاوران تغذیه آنها را پیشنهاد می‌کنند.
ناهار را به موقع وبه اندازه میل کنید، غلات، لبنیات سبزیجات وگوشت تقریباً در هر وعده ناهار می‌تواند مقداری از انرژی مورد نیاز ما را تامین کند.

شام را زود وسبک میل کنید، میوه ها وسبزیجات، یا یک لیوان شیر گزینه مناسبی برای یک شام سبک است،در عوض سعی کنید یک خواب کامل هفت، هشت ساعته داشته باشید، خواب خوب یکی از بهترین ها برای ترمیم سلول های مغز است، آخرین توصیه های تغذیه آن است که برای تامین انرژی روزانه، هرگز به شیرینی جات حمله ور نشوید، گر چه احساس میکنید شیرینی حالتان را بهتر می‌کند، اما این صرفاً یک احساس کاذب است،زیرا با خودن شیرینی جان،قند خونتان به سرعت بالا می‌رود و احساس می‌کنید کاملاً پر انرژی هستید، اما این حالت پایدار نیست وشما به سرعت دوباره به افت قند خون دچار می‌شوید واین دور باطل تا از دست رفتن سلامتی ادامه میابد، برای بهتر شدن انرژی تان از آب میوه جات کمک بگیرید، و یا همیشه چند تا کشمش سبز توی جیبتان داشته باشید.
تا اینجا در مورد نوشیدن آب چیزی نگفتیم، آب مایه ای است که طی فعل و انفعالاتی مواد غذایی را به خون تبدیل می‌کند و در اختیار سلول‌ها قرار میدهد، علاوه بر آن آب برای طراوت سلولهای بدن نقش اساسی ایفا می‌کند،دیگر اینکه، آب به طور غیر مستقیم وظیفه ضدعفونی کردن وشستشوی اعضا و جوارح را به عهده دارد. بنا بر این میبینیم که نوشیدن آب تاثیر بسزایی در بهبود عملکرد اعضای گوارشی و سایر اعضای بدن ایفا می‌کند.
نوشیدن آب را فراموش نکنیم تا بدنمان تشنه نماند.
سلامت باشید.

اپلیکیشن کنکور قبولی، بهترین اپلیکیشن کنکور و آزمون آنلاین و برنده جایزه مردمی در جشنواره وب و موبایل در سال 97

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *