سردرد از موانع درس خواندن

سردرد از موانع درس خواندن

بسیاری از دانش‌آموزان زمان درس خواندن دچار سردرد می‌شوند. با توجه به شرایط ویژه این دوره برخی از اشتباهات دانش‌آموزان می‌تواند سردرد را تشدید کند.

در زمان بروز سردرد عملا درس خواندن غیر ممکن می‌شود و به سختی می‌توان تمرکز کرد. ابتدا بهتر است عوامل عمده ایجاد سردرد در دانش‌آموزان را بشناسیم.

علل سردرد

کمبود آب: بدن انسان در طول روز به ۸ تا ۱۰ لیوان آب احتیاج دارد. مغز برای عملکرد سالم به میزان قابل توجهی آب نیاز دارد و کمبود آب اختلال شدید در عملکرد مغز را سبب میشود که سردرد را به دنبال خواهد داشت. آب کافی بنوشید تا به عملکرد بهتر مغز کمک کنید. توجه داشته باشید در صورت نوشیدن قهوه و نوشیدنی‌های گازدار نه تنها آب ننوشیده‌اید بلکه در جذب آب در بدن نیز اختلال ایجاد کرده‌اید.

مصرف کافئین: عادت به مصرف کافئین در نهایت سردرد شما را تشدید می‌کند. موارد بسیاری وجود دارد که در صورت خستگی و سردرد اقدام به نوشیدن قهوه می‌کنید اما توجه داشته باشید که بالا رفتن مقدار قهوه مصرفی نه تنها به کاهش درد شما کمک نخواهد کرد بلکه خود عامل سردرد است. نوشابه، قهوه، نسکافه ، شکلات تلخ اگر به مقدار بسیار زیاد مصرف شود مشکل‌ساز است.

داروی مسکن: جالب است بدانید که عادت به مصرف قرص مسکن خود عامل سردرد است. بی جهت از قرص‌های مسکن استفاده نکنید.

استرس: استرس و تنش عصبی عامل ایجاد سردرد است. سعی کنید با یوگا و ورزش و تغذیه مناسب از این سردرد نجات یابید.

دود سیگار: قرار گرفتن مداوم در معرض دود سیگار یکی از عوامل اصلی ایجاد سردرد است. از سیگار و دود آن دوری کنید.

استفاده طولانی مدت از کامپیوتر و گوشی موبایل: اشعه‌ای که از صفجه مانیتور به چشم‌تان می‌رسد در طولانی مدت آسیب رسان بوده و موجب ایجاد سردرد است.

تغذیه نامناسب: خوردن سوسیس و کالباس و غذاهای فرآوری شده به دلیل وجود نیترات و استفاده بی رویه از شکلات و بادام زمینی عامل ایجاد سردرد است

مقابله با سردرد

در صورتی که دچار سردرد هستید سعی کنید آب کافی بنوشید، صبح ناشتا سیب مصرف کنید تا فشار خون کنترل شود، حتما موز مصرف کنید، منیزیم موجود در موز سردرد را بهبود میدهد، از دمنوش ریحان و زنجبیل استفاده کنید که بسیار موثر است، لیموناد تازه می‌تواند برای کاهش سردرد موثر باشد، فلفل سیاه نیز به بهبود سردرد کمک میکند. شیرولرم و کمی شیرین نیز در مواقع سردرد به آرامش و بهبود سردرد کمک می‌کند. هر  ۴ ساعت یکبار آب هویج بخورید و از دمنوش‌های آرامش‌بخش استفاده کنید. دمنوش گل داوودی و پرک هندی و نعنا به شما آرامش می‌دهد.

 

برخی از سردردهای به دلیل گرفتگی رگ و عضله است، هر چند وقت یکبار به عضلات گردن و کتف خود نرمش دهید. پیاده‌روی نیز در کاهش سردرد موثر است.

اپلیکیشن کنکور قبولی، بهترین اپلیکیشن کنکور و آزمون آنلاین و برنده جایزه مردمی در جشنواره وب و موبایل در سال 97

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *