رابطه ورزش با هوش و حافظه

رابطه ورزش با هوش و حافظه

تاثیر هوش و حافظه بر روی میزان موفقیت داوطلب کنکور غیر قابل انکار است. شاید شما فکر کنید هر انسان ظرفیت مشخصی برای هوش و یادگیری دارد، ولی لازم است بدانید هوش هر انسانی قابل افزایش است. برای افزایش هوش و کیفیت یادگیری راه‌های مختلفی وجود دارد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید یکی از این راه‌ها این است که در برنامه درسی روزانه خود جایی هم برای ورزش کردن باز کنید. تحقیقات ثابت کرده است ورزش تاثیر مثبتی بر افزایش هوش و حافظه دارد.

میزان ورزش مورد نیاز برای تقویت حافظه

تاثیر مثبت ورزش بر سلامت قلب و عروق و کلا سلامت جسمانی بر کسی پوشیده نیست، اما امروزه تحقیقات زیادی نشان داده است که ورزش کردن حتی برای سلامت مغز نیز اهمیت دارد. ورزش جریان خون رسانی را در مغز افزایش می‌دهد و در نتیجه باعث افزایش میزان اکسیژن رسانی به مغز می‌شود، این اثر باعث می‌شود روند نابود شدن سلول‌های مغزی کندتر شود.

هر چند نمی‌توان بطور قطع گفت چه مقدار ورزش برای بهینه‌ترین میزان بهبود عملکرد مغز مفید است، ولی تحقیقات ثابت کرده است حتی مقدار کمی فعالیت فیزیکی هم می تواند حافظه را تقویت کند. همچنین ثابت شده است ورزش منظم و حداقل ۳ بار در هفته تاثیر مثبت بیشتری دارد. نه ورزش خاصی مدنظر است، نه میزان خاصی از ورزش کردن، بلکه حتی یک پیاده‌روی ساده ولی همیشگی و منظم نیز باعث بهبود کارکرد مغز می‌شود.

داوطلبان کنکور معمولا استرس دارند و با توجه به حجم بالای دروس مجبور هستند ساعت‌ها پشت میز بنشینند، این شرایط باعث درد مفاصل می‌شود. ورزش به این داوطلبان شدیدا توصیه می شود زیرا هم باعث حفظ سلامت آنها می‌شود و هم میزان استرس را با بیشتر شدن عملکرد ذهنی، کم می کند. ورزش بهترین دارو و روش ممکن برای این منظور است. ورزش از سلامت مغزی و عملکرد صحیح حافظه پشتیبانی می‌کند. باید مانند یک مکمل غذایی ورزش کردن را در برنامه روزانه خود بگنجانید تا بعد مدت کوتاهی تاثیرات مثبت آن را ببینید.

اگر هنوز هیچ برنامه‌ای برای فعالیت‌های فیزیکی ندارید، سریع‌تر دست به کار شوید. ورزش کردن وقت شما را برای کنکور نمی‌گیرد، بلکه به موفق شدن شما نیز کمک می کند.

رابطه ورزش با هوش و حافظه ۲

 

این مطلب را نیز بخوانید:  ستون مهره ها در دانش آموزان چه می گوید؟
نکته‌های مهم:

کمبود وقت بدترین بهانه ممکن برای ورزش نکردن است چرا که ورزش از اولویت بالایی برخوردار است و نباید در ته لیست کارهای روزانه شما قرار گیرد. بعلاوه با بهتر کردن فعالیت ذهنی، در واقع در زمان شما صرفه جویی می‌کند.

یک مکان آرام را برای ورزش انتخاب کنید. آرامش بخصوص در حال انجام تمرینات کششی بسیار مهم است.

تمرینات خود را بطور منظم و حداقل ۳ بار در هفته هر بار به مدت نیم ساعت انجام دهید. زمان تمرین را در برنامه خود معلوم کنید تا انجام آن را به تعویق نیندازید. صبح زود بهترین زمانی است که می‌توان برای ورزش در نظر گرفت. وقتی از خواب بیدار می‌شوید روز خود را با ورزش شروع کنید تا در ادامه روز شاداب و سلامت باشید.

نکته مهم دیگر این است که حرکات ورزشی را صحیح انجام دهید. تمرینات را آرام و منظم انجام دهید و عمیق نفس بکشید. گاهی انجام حرکات به صورت اشتباه بیشتر مضر است تا مفید.

برای سلامت خود اهمیت قائل شوید و مثل یک تفریح ورزش کنید.

در هنگام ورزش کردن عذاب وجدان و استرس نداشته باشید، زاویه دیدتان را به برنامه روزانه خود عوض کنید، شما باید علاوه بر درس خواندن، سهم مهمی هم برای سلامت خود در نظر بگیرید.

اپلیکیشن کنکور قبولی، بهترین اپلیکیشن کنکور و آزمون آنلاین و برنده جایزه مردمی در جشنواره وب و موبایل در سال 97

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *