دلایل عملکرد بهتر مغز چیست ؟

دلایل عملکرد بهتر مغز چیست ؟

عوامل مختلفی باعث آسیب به مغز می‌شود. برخی از این موارد شناخته شده‌ هستند وبرخی دیگر هنوز ناشناخته باقی مانده اند. برخی از عادات روزمره تقریبا برای همه ما شناخته شده است. اگر چه همه ما به میزان آسیب رسانی این عادات اشراف نداریم اما آگاهی از آنها میتواند اشتباهات کوچکی را در زندگی روزمره اصلاح کند.

 

روابط اجتماعی داشته باشیم

محققان معتقدند که رابطه گفتاری در طول روز ذهن را تقویت می‌کند. آنها معتقدند اگر زمان زیادی را سکوت کنیم در بلند مدت فعالیت مغز تضعیف میشود و در مقابل حرف زدن یکی از محرکهای این عضو است.

 

صبحانه فراموش نشود

در این مورد آزمایش‌های گسترده‌ای در علوم تغذیه انجام گرفته است. نتیجه این آزمایشات نشان می‌دهد که دانش‌آموزانی که صبحانه مصرف می‌کنند عملکرد مغزی بهتری دارند. به این دلیل که به عنوان اولین وعده غذایی قند کافی دریافت نمی‌کنند و کاهش قند خون بر عملکرد مغز تاثیر سوء دارد.

 

مواظب اکسیژن رسانی به مغز باشید

اگر عادت دارید پتو را روی سرتان بکشید و بخوابید بدانید که بازدم شما حاوی مقدار زیادی اکسید کربن است در حالیکه بدن ما به اکسیژن نیاز خواهد داشت. کمبود اکسیژن در بلند مدت کار دست مغزتان میدهد.

ورزش کنید

فاکتور نوروتورفیک در بدن سنتز می‌شود. زمانی که ورزش می‌کنید تاثیرات مثبتی را بر این عملکرد می‌گذارید در نتیجه مغز بهتر کار می‌کند و به بهبود حافظه بلند مدت کمک می‌کند.

دلایل عملکرد بهتر مغز چیست

اوج بهره‌وری مغز بین ۱۶ تا ۲۵ سال است. محققان می‌گویند بعد از این سن فعالیت مغز رو به کاهش می‌گذارد. اما آزمایشات زیادی ثابت میکند که مطالعه و حل جدول تا آخرین لحظه عمر می‌تواند عملکرد مغز را تضمین کند.

 

در مصرف قند زیاده‌روی نکنیم

فاکتوری در مغز وجود دارد که محصول تولید نورون میباشد. این فاکتور نوروتروفیک نام دارد. زیاده روی در مصرف قند بر روی این فاکتور تاثیر منفی می‌گذارد در این صورت امکان صدمه زدن به یادگیری و حافظه بلند مدت وجود دارد. اگر قند مصرفی خود را تنظیم کنیم، می‌توانیم از این آسیب پیش‌گیری کنیم.

 

از رژیم‌های غذایی سخت پرهیز کنید

اگر قرار است وزن از دست دهید، ممکن است رژیم‌های غذایی سخت باعث شود که بدن در کوتاه مدت چربی‌های زائد را از دست دهد اما به یاد داشته باشید که رژیم‌های غذایی سخت باعث می‌شود مغز اصطلاحا خودش را بخورد!

 

آب کافی بنوشید

بیشترین درصد حجم مغز آب است. بعلاوه عناصر مغذی توسط آب به مغز می‌رسد. پس اگر مغز کمبود آب نداشته باشد میتواند بهترین عملکرد را نشان دهد.

 

فست‌فود را چه کنیم؟؟!

محققان علوم تغذیه بر این باورند اگر رژیم غذاییتان سرشار از فست‌فود است باید فکری به حال حافظه بلند مدت و کوتاه مدت خود بکنید زیرا رژیم فست فودی ارتباط میان سلول‌های مغزی را مختل می‌کند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *