خواب و زنگ ساعت

خواب و زنگ ساعت

هنگام خواب میدانید که باید ساعت مشخصی از خواب بیدار شوید. انتخاب زمان اشتباه برای بیدار‌شدن اولین قدم اشتباه است. بسته به عادت بدن افراد بین ۵ تا ۸ ساعت نیاز دارند تا چرخه خواب خود را تکمیل کنند. کمتر از این مقدار زمان برای خوابیدن باعث خواهد شد چرخه خواب ناقص بماند و از فواید خواب خوب محروم شوید.

زمان مناسبی بخوابید تا بتوانید سر ساعت بیدار شوید. بدن خود را تصور کنید که با صدای زنگ ساعت بیدار میشود.

مغز شما فرآیند خواب را متوقف می‌کند و شروع به ترشح هورمون‌هایی میکند که بدنتان را برای بلند شدن و انجام فعالیت و تفکر آماده می‌کند. این کار با ترشح موجی از هورمون‌ها انجام می‌شود که تمام بدنتان را از مغز تا سیستم گوارش و سیستم عضلانی تحت تاثیر قرار می‌دهد. حتی شیوه تنفس و ضربان قلب نیز در زمان بیداری تغییر می‌کند.

پس اگر صدای زنگ ساعت را شنیدید بدانید که بدنتان با هجوم هورمون‌های بیداری مواجه می‌شود. ملاتونین هورمونی است که زمان خوابیدن ترشح می‌شود و در مقابل سطح هورمون کورتیزول در هنگام بیداری بالا می‌رود. پس از آن بدن با هجوم دیگر مواد شیمیایی مواجه میشود. سرتونین، دوپامین، آدرنالین بالا می‌رود تا بتوانید بلند شوید. به مرور بدن هر چه برای بیداری لازم دارید در اختیارتان می‌گذارد اما شما چشمتان را باز می‌کنید ، زنگ ساعت را قطع می‌کنید ، دوباره می‌خوابید. این کار یعنی هر چه بدنتان به طور طبیعی انجام داده بود بیهوده بوده و قرار نیست بیدار شوید. نه تنها خواب پس از خاموش کردن ساعت در واقع فرآیند طبیعی و سالم خواب نیست، بلکه سردرگمی ایجاد شده در بدنتان باعث می‌شود تمامی ارگان‌ها با بلاتکلیفی مواجع شوند. تصور کنید شما ۷ یا ۸ بار پی در پی زنگ ساعت را خاموش می‌کنید و از رخت‌خواب بیرون نمی‌آیید. به مرور مغزتان دیگر تشخیص نخواهد داد که بالاخره باید هورمون‌های بیداری را در اختیار شما بگذارد یا خیر. این کار عوارض متعددی در سیستم گوارشی نیز خواهد داشت . سیستم هضم مواد غذایی با خواب در ارتباط است . زمانی که سیکل خواب انجام می‌شود حرکت دودی شکل سیستم گوارش به طور طبیعی به شما پیام می‌دهد که از خواب بلند شوید. دفع مواد از بدن با خواب شما در ارتباط است و به هم ریختن نظم آن سیستم گوارش را سردرگم می‌کند و در نهایت سوءهاضمه و نفخ و یبوست را تجربه خواهید کرد. بعلاوه فرآیند تشخیص گرسنگی نیز با خواب در ارتباط است. بدن زمانی به شما فرمان بیدار شدن می‌دهد که با کمبود مواد غذایی مواجه باشد.

مشکل بعدی که ایجاد می‌شود عدم توانایی در تصمیم‌گیری است. پزشکان این حالت را مستی خواب نامیدند زیرا عملکردی شبیه حالت مستی در بدن خواهد داشت. چرت زدن بیش از حد در هنگام صبح به مرور قسمتی از فرآیندهای شناختی شما را مختل خواهد کرد و در تصمیم‌گیری‌های مهم انتخاب را برایتان دشوار می‌کند. اختلال در تصمیم گیری هنگام مستی کاملا مشهود است و دقیقا همین فرآیند در هنگام خواب‌آلودگی نیز به جود می‌آید. همین امر موجب می‌شود که در صورت انجام نشدن سیکل کامل خواب باید از رانندگی اجتناب کرد. زیرا تصمیم‌گیری برای راننده را با مشکل مواجه می‌کند. مشکل بعدی سندرم خواب ناکافی است. این سندرم باعث میشود تعادل حرکتی خود را از دست بدهید. بدنتان نمی‌داند که باید موج هورمون‌های بیداری را به بدن برساند یا هورمون‌های خواب را فعال کند. ممکن است تلوتلو خوردن را تجربه کنید یا کارهای ساده در طول روز برایتان دشوار شود. البته ۳ تا ۵ دقیقه پس از زنگ ساعت زمان مناسبی خواهد بود تا از خواب بیدار شوید و می‌توانید دقایقی را برای بیدار شدن تلف کنید. در واقع این دقایق را صرف بیدار شدن کنید تا دوباره خوابیدن.

به هم ریختن نظم طبیعی بدن عوارض مخربی خواهد داشت. سعی کنید سیکل خواب را کامل کنید و زمانی که از خواب بیدار شدید و ساعت را خاموش کردید دوباره نخوابید. خواب مجدد نه تنها بسیار بی کیفیت است بلکه پیامدهای بسیار بدی نیز خواهد داشت. بیدار شوید و اگر نیاز به خواب دارید در ساعت میانی روز مدتی کمی بخوابید تا خواب آلودگی بر طرف شود.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *