تکنیک‌های حضور فعال در مدرسه ( قسمت اول )

تکنیک‌های حضور فعال در مدرسه ( قسمت اول )

زندگی تحصیلی دانش آموزان در ایران خود حکایتی است، چه والدین وچه دانش آموزان روز اول سال تحصیلی را به امید روزی آغاز میکنند که در های دانشگاه به رویشان باز شود.

ورود به دانشگاه به عنوان یک راهبرد اساسی تمامی روزها وسال‌های تحصیل را با خود عجین کرده، در حالی که امروزه تقریباً همه دانش آموزانی که دیپلم میگیرند، خواه ناخواه، دست کم یکبار در آزمون سراسری شرکت می‌کنند.

تعداد دانشگاه های موجود هم به اندازه کافی متنوع وزیاد است تا آنجا که بیشتر فارغ‌التحصیلان دبیرستانی را نه تنها پذیرش می‌کند که در برخی از موارد صندلی های خالی کماکان در انتظار اشغال می‌مانند.

کمیت و کیفیت تحصیلات دانشگاهی هدفمند نیست به همین علت دانش آموزان تکلیف خود را نمیدانند، تنها تکلیف از پیش مشخص شده و ناخوانده همان دانشجو شدن است، والبته در اغلب موارد با شهریه های کلان محقق می‌شود، دانش آموزان عموما به چند دسته تقسیم می شوند. عده ای برای گذراندن وقت به کلاس می‌آیند، گویی کار دیگری ندارند، برای اینها اهداف بلند مدت و… مورد نظر نیست، آمدن سر کلاس ونشستن روی نیمکت‌ها جزء قسمتی از برنامه روزشان می‌شود و وقتشان با سر به سر گذاشتن با دوستان واحیانا دست انداختن معلم پر می‌شود.

نا گفته پیداست که نه تنها بر اساس قانون احتمالات؟! بلکه بر اساس بسیاری از قوانین نا نوشته دیگر بعید نیست که درزمینه تحصیلات عالیه در آینده صاحب مدارک فاخر هم بشوند و اتفاقا این مدرک بسیار هم به کارشان بیاید. ‌دسته دوم دانش آموزانی هستند که از همین ابتدای راه نشان می‌دهند که خواستار نمره قبولی اند، همین که درسی را پاس کنند، احساس می‌کنند که نتیجه لازم و کافی را دریافت کرده اند،  سوم راجوان های ایده‌آل گرا تشکیل می‌دهند.

این گروه معمولاً در طول همه سال‌های تحصیلی، خواب نرده‌های سبز دانشگاه را می‌بینند، در سالهای آخر و بخصوص در سال چهارم اندیشه شهر ودانشگاه ورشته دل‌مشغولی روز وشبشان می‌‌شود، دلهره‌های اساسی از اول مهر سال چهارم دبیرستان برای این عده شروع می‌شود، تقسیم زمان، با احتساب زمان ظاهراً از دست داده صبح در مدرسه، خستگی بعد ناشی از آن، زمانی که صرف آمد وشد می‌شود، اینها همه چالش هایی هستند که حلشان مستلزم برنامه‌ریزی دقیق و بیشتر عمل به آن برنامه است، در اینجا تلاش می‌کنیم با معرفی راهکار هایی دانش آموزان گروه اخیر را کمک کنیم:

ابتدا باید بدانیم چه کاری پیش روی ماست، انبوهی کتاب و جزوه که باید مرور شود و هزاران تست که منتظر‌ند تا آنها را بزنیم؟! خوب، برای انجام این کارها چقدر زمان داریم؟ صبح تا ظهر که در مدرسه میگذرد، حس می‌کنیم که اغلب کلاس‌ها را باید جز اوقات تلف شده حساب کنیم، ساعت هایی که صرف رفت و آمد می‌شود وخستگی وگرسنگی ناشی از آن هم خود حکایتی است، تا به خانه برسیم وآثار وعواقب این ماجرا را پشت بگذاریم، نصف روز را ازدست داده ایم، پس چه باید کرد؟

بعضی از دانش آموزان سال چهارم در این سال از خیر مدرسه رفتن می‌گذرند وتبعات آموزش فردی را به جان می‌خرند، ما این مورد را توصیه نمی‌کنیم، زیرا علیرغم اینکه بعضی از کلاس ها بیهوده و دست و پا گیر است، بعضی از دروس دیگر نیازمند تدریس، پرسش وپاسخ وبودن در جمع فعال کلاس است، بنابراین بهتر است که ما سعی کنیم تا به بهترین نحو ممکن از وجود معلمان با سواد ودلسوزی که در مدرسه هستند، بهره ببریم، تدریس مناسب بعضی از درس ها در مدرسه بسیار با صرفه تر کلاس های بیرون است،

در سال‌های قبل ما تمام مدت سر کلاس بوده ایم، بعضی از اوقات ضمن تدریس حواسمان پرت شده و بعضی از مطالب را از دست داده‌ایم،بعضی از اوقات حتی چرت زده ایم، یا بازیگوشی کرده ایم و با بغل دستی گپ زده ایم، اما توانسته ایم تا پیامد آن را در خانه جبران کنیم ،دست کم وقت کافی برا ی جبران آن داشته ایم، اما…….حالا سال چهارم هستیم، باید در مدرسه سر کلاس ها حاضر باشیم ،چیزی به کنکور نمانده، فرصت ما کم وکار زیاد است،چه کنیم:

سر کلاس هدفمند حاضر شوید:

اگر هدفمند باشید، زمان را به دقت و به خوبی مدیریت می‌کنید، شما دیگر حتی دانش آموز سال قبل هم نیستید، وقتی برای تلف کردن ندارید، چرت زدن ممنوع، حرف زدن ممنوع، تو فکر و خیالات پرسه زدن ممنوع…

در فصل بهار خصوصا به خاطر تغییر فصل، حال و هوای انسان هم عوض می‌شود و شاید بیشتر در معرض حواس‌پرتی باشید در این‌صورت بهتر است کمی در هوای بهاری و در حیاط مدرسه قدم بزنید تا زمانیکه در کلاس درس حاضر می‌شوید بهتر تمرکز داشته باشید.

برای نشستن نزدیک‌ترین صندلی به معلم را انتخاب کنید. زنگ تفریح را به زمانی برای آماده سازی برای کلاس بعدی تبدیل کنید، با تغذیه مناسب وورزش هوازی، بدن وذهن خود را برای کلاس بعدی آماده نگه داریم.

صبح که از خانه بیرون می‌زنیم، هدف مثلاً، درک فلان مبحث از درس زیست یا فیزیک ویا یادگیری فلان فصل ریاضی یا منطق باشد که قرار است امروز درس داده شود.

باید آنچنان با حضور ذهن و دقیق سر کلاس حاضر شوید، که در پایان کلاس ریاضی بتوانید، مبحث درس داده شده درس انتگرال را خودتان تدریس کنید، و یا اینکه احساس کنید مبحث مربوط به کار آنزیم ها در بدن را کاملاً از بر شده اید وبرای جمع بندی آن به کمترین زمان در خانه نیاز دارید. اگر این تناسب بین زمانی که سر کلاس بوده اید با میزان یادگیری تان مراعات شود، شما هیچ وقت تلف شده ای نخواهید داشت.

اپلیکیشن کنکور قبولی، بهترین اپلیکیشن کنکور و آزمون آنلاین و برنده جایزه مردمی در جشنواره وب و موبایل در سال 97

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *