۵ تمرین برای تمرکز بیشتر

۵ تمرین برای تمرکز بیشتر

همه ما می‌دانیم برای انجام کارهایمان به تمرکز نیاز داریم. داشتن تمرکز کافی می‌تواند در موفقیت نقش مهمی ایفا کند. فردی که تمرکز حواس دارد، می‌تواند افکار سازنده داشته باشد و جلوی فکرهای مخرب را بگیرد. حتی باهوش‌ترین افراد هم بدون قدرت تمرکز نمی‌توانند پيشرفت خوبي داشته باشند.
اگرشما از آن دسته افرادی هستید که نمی‌توانند افکارشان را به مدت طولانی روی یک مقوله متمرکز کنند نگران و دلسرد نشوید، زیــــــرا افراد بسیار کمی از عهده چنین چیزی برمی‌آیند. باید گفت با تمرین روزانه می‌توانید بخوبی به این قدرت دست پيدا كنيد.

۱- بدن بدون حرکت

روی یک صندلی راحت بنشیند و سعي كنيد بدون حرکت بمانید. این کار خيلي اساني نیست. شما مجبورید تمام توجه تان را به بی‌حرکت نشستن روی صندلی جلب کنید. مراقب باشید هیچ‌یک از ماهیچه‌های بدن‌تان حرکت نکند.

ابتدا ممکن است فقط پنج دقیقه بتوانید بدون حرکت بمانید، اما بتدریج حتی می‌توانید به ۱۵ دقیقه در روز هم برسید. خود را به زور روی صندلی نگه ندارید، زیرا باید کاملا احساس آرامش کنید. وقتی بتوانید روی بدن خود تسلط داشته باشید، می‌توانید امیدوار باشید که ذهن‌تان را هم تحت كنترل خود دراوريد.

۲- نگاه خیره

روی صندلی بنشینید، سر را كمي بالا و چانه‌تان رو به جلو و شانه‌هایتان به عقب متمایل باشد. دست‌تان را به اندازه شانه‌ بالا برده و به سمت جلو اشاره کنید. به مدت یک دقیقه به انگشتان دست‌تان خیره شوید. همین کار را با دست مخالف نیز انجام دهید. زمان انجام این کار را کم‌کم افزایش دهید. با این فعاليت پس از مدتی متوجه می‌شوید می‌توانید به راحتی روی کاری متمرکز شوید.

۳- دست‌ها را ثابت نگه داريد

یک لیوان پر از آب را با انگشتان‌تان محکــــم بگیرید. دست‌تان را به آرامی مقابل خود برده و لیوان را جلوی خود نگه دارید به آن خیره شوید و مراقب باشید دست‌تان کوچک‌ترین تکانی نخورد. همین کار را با دست دیگرتان نیز انجام دهید. با اين تمرين می‌توانید قدرت تمرکزتان افزايش دهيد.

۴- رهایی از اضطراب

مراقب ماهیچه‌های بدن‌تان باشید به‌طوری که آنها هرگز سفت و کشیده نباشد. به جای این‌که ظاهر عصبی و پرفشاری داشته باشید سعی کنید با رها کردن ماهیچه‌های خود در وضع آرامی قرار بگیرید. این کار به شما کمک می‌کند از اضطراب رها شده و روی کار مورد نظرتان متمرکز شوید.

۵- ماهیچه‌های بدن را كنترل كنيد

دست راست‌تان را روی زانو قراردهيد، انگشتان‌تان به غیر از انگشت اول را جمع کنید، طـــوری که انگشت باز مانده به سمت جلو اشاره کند. سپس آن انگشت را به آرامی از جهتی به جهت دیگر تکان دهید و تمام توجه‌تان را به نوک انگشت‌تان باشد. با این تمرین به مرور متوجه می‌شوید که براحتی می‌توانید روی حرکات ماهیچه‌ای‌تان کنترل داشته و قدرت تمرکزتان را بالا ببرید و براحتی افکارتان را روی چیزی که می‌خواهید متمرکز کنید. این تمرین و تمرین‌های مشابه را جدی گرفته و با دقت انجام دهید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *