تقویت حافظه کوتاه مدت

تقویت حافظه کوتاه مدت

تقویت حافظه کوتاه مدت یکی از روش‌های مهم برای دانش‌آموزان و داوطلبان کنکور است.یکی از بدترین حوادث در زندگی هر فرد، از دست دادن حافظه است و بدتر از آن از دست دادن حافظه کوتاه مدت. اگر کسی در یک حادثه حافظه کوتاه مدت خود را از دست بدهد بعد از آن دیگر نمی تواند موضوع تازه ای را در ذهنش نگاه دارد. معمولا او گذشته را خوب به یاد می آورد. ممکن است اسمی شخصی را در پنجاه سال پیش بخاطر بیاورد اما اتفاق پنج دقیقه پیش را نه.


این افراد در گذشته می مانند و توان ساختن خاطرات جدید را ندارند. در این گفتار سعی می کنیم راههای تقویت حافظه کوتاه مدت را بازگو کنیم. کاهش حافظه کوتاه مدت با افزایش سن در ارتباط است. در بسیاری از موارد عملکرد مغز کم می شود و این کاهش عملکرد روی بسیاری از رفتارها تاثیر می گذارد. آلزایمر بیماری سنین بالاست. افراد مبتلا به این بیماری کم کم اتفاقات اخیر را فراموش می کنند تا آنجاییکه بطور کلی همه چیز را فراموش می‌ کنند.
ولی این قاعده در مورد همه کهن سالها عمومیت ندارد.

در ادامه چندین علل کاهش حافظه کوتاه مدت را با هم میخوانیم:

 استرس

 استرس دشمن حافظه است. باوجود استرس هورمون کورتیزول ترشح می شود این هورمن بر روی سیستم مغزی تاثیر منفی می گذارد و افزایش ترشح آن مستقیما روی حافظه کوتاه مدت تاثیر می گذارد.

نداشتن تمرکز

 در اطراف ما حجم بالایی ازمحرکهای حواس پرتی وجود دارد. آنها سبب می شوند که ما مسایلی را از یاد ببریم. تکرار این پرسه حافظه را ضایع می کند.

 بالا رفتن سن

 ظاهرا بالا رفتن سن رشد سلولهای مغزی را متوقف می کند. بعد از اینکه سلولها از بین رفتن جایگزینی برای آنها نیست به دلیل که، فراموشی در پیری حادث می شود.

 الکل

 سندروم کورساکوف– در نتیجه مصرف الکل بوجود می آید و قدرت حافظه را بطور موثر کاهش می دهد.

آسیب مغزی

 در صورتی که به هر نحوی به مغز آسیب وارد شود حافظه آسیب می بیند.

راهکارهای تقویت حافظه کوتاه مدت

۱-  از استرس دوری کنید

 از شرایط استرس زا دوری کنید و سعی کنید در صورتی که برای کنترل استرس مشکل دارید از مشاور کمک بگیرید

۲-  استفاده از تکنیک ها

 یادتان می آید در مدرسه، برای حفظ جدول ضرب از عبارات ( هف ال هشتا) و یا ( پلنگو شیش تا) استفاده می کردید؟ به اینها تکنیکهای یاد یار می گویند که در تقویت حافظه بسیار کمک می کند.  شما هم میتوانید در درس خواندن از این تکنیک‌ها استفاده کنید که اتفاقا در کنکور هم خیلی موثر است.

۳-  بازی کنید

 برای تقویت عضله تمرین بدنی می کنید برای تقویت حافظه هم تمرین ذهنی انجام دهید. جدول سودوکو اسم فامیل و مکعب روبیک از جمله این بازی هاست.

۴-  منظم باشید

نظم از عوامل مهم تقویت حافظه کوتاه مدت است.
اگر منظم باشید حواستان پرت نمی شود و در نتیجه فراموش نمی کنید. اگر عینک تان جای مشخصی داشته باشد مستقیم به سراغش می روید و بی جهت از حافظه خود کار نمی کشید.

۵-  همه اطلاعات را یکجا به ذهن نسپارید.

اطلاعات را قطعه قطعه کنید. یکی از بهترین راههای تقویت حافظه همین است. برای شما یک مثال می زنیم .حفظ کردن شماره تلفن. اگر سه شماره حفظ کنید. راحت تر حفظمان می شود.

۶-  بلند بلند درس بخوانید

در صورتی که با صدای بلند درس بخوانید و یا کلمات را تکرار کنید مغزتان آنرا چند باره می شنود و راحت تر به حافظه می سپارد.

خلاصه
تقویت حافظه کوتاه مدت
موضوع
تقویت حافظه کوتاه مدت
توضیح
تقویت حافظه کوتاه مدت یکی از روش‌های مهم برای دانش‌آموزان و داوطلبان کنکور است.یکی از بدترین حوادث در زندگی هر فرد، از دست دادن حافظه است و بدتر از آن از دست دادن حافظه کوتاه مدت. اگر کسی در یک حادثه حافظه کوتاه مدت خود را از دست بدهد بعد از آن دیگر نمی تواند موضوع تازه ای را در ذهنش نگاه دارد. معمولا او گذشته را خوب به یاد می آورد. ممکن است اسمی شخصی را در پنجاه سال پیش بخاطر بیاورد اما اتفاق پنج دقیقه پیش را نه.
نویسنده
نام منتشر کننده
قبولی
لوگو منتشر کننده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *