تسلط بر مطالب برای آماده شدن در کنکور ۹۷

تسلط بر مطالب برای آماده شدن در کنکور ۹۷

. این معضلی است که هر سال دامن گیر معلمان و دانش‌آموزان بسیاری است. برای آماده شدن برای کنکور ۹۷ مطالعه کتاب درسی باید بر اساس اصول انجام بپذیرد تا در انتها منجر به تسلط دانش‌آموز بر مطالب درسی گردد.

در مطالعه مطالب درسی همواره ۳ نکته را باید مد نظر داشته باشیم :

مطلبی را که قرار است یاد بگیریم به خوبی “بخوانیم” به خوبی آنرا “درک کنیم” و به خوبی “به ذهن بسپاریم”.

برای درک مطلب بالا مثالی می‌زنیم.  فرض کنیم یکی از مطالب درسی برای شما کاملا پیچیده و نامفهوم است، اما می‌دانید که باید همین کتاب را امتحان بدهید. بنابراین ابتدا سعی میکنید که یک بار مطلب را به صورت سطحی مرور کنید.

سطحی خواندن مطالب درسی به مفهوم سرسری خواندن نیست.

کنکور ۹۷

به صورت سطحی از روی مطالب بخوانید

سطحی خواندن نیز اصول خود را دارد. ابتدا باید به عناوین مطالبی که قرار است یاد گرفته شود نگاهی بیندازید. سعی کنید با توجه به عناوین مطالب، هدف مولف یا نویسنده را دریابیم. سپس با دقت به موضوع مطرح شده منابع مورد استفاده نویسنده را بشناسیم.

اگر به اصطلاح مهمی برخوردیم که درک آن برایمان مشکل بود این اصطلاح را یک بار در متن جستجو کنیم. این کار باعث می‌شود ما یک قدم بیشتر به نویسنده یا مولف متن نزدیک شویم و چشم‌انداز او را دریابیم.

برای یادگیری اصطلاحات و لغات در مطالب ادبیات آنها را در متن یادبگیرید. آموزش لغت در متن برای به خاطر سپردن معنی و جایگاه لغات به ما کمک زیادی می‌کند. به تصاویر مطالب بی اعتنا نباشیم. این تصاویر خود در یادآوری مطالب به ما کمک موثری می‌کند. معمولا در پایان هر مطلب درسی یک نتیجه‌گیری و خلاصه درس مطرح می‌شود. پشنهاد می‌کنیم برای شروع مطلب ابتدا به سراغ خلاصه‌ها و نتیجه‌گیری‌ها برویم و آنها را با دقت بیشتری مرور کنیم. در بیشتر مواقع هدف و انگیزه مولف در نتیجه و خلاصه مطالب درسی بیشتر مطرح می‌شود. حال که این کار را انجام دادید به فصل‌هایی از مطلب نگاه کنید که عبارات خلاصه شده دارد. چندین پاراگراف از مطلب مورد نظر را بخوانید و در تمامی آنها حواستان را معطوف به هدف اولیه مولف کنید. به این ترتیب یادگیری مطلب برای شما به صورت بازی لذت بخشی در می‌آید که در پایان آن احساس خواهید کرد مطلب خوانده شده اصلا مشکل نبوده است.

پس از خوانش اولیه خود را بیازمایید

حال دیگر شما یک فصل را مطالعه کرده‌اید و اطلاعات مفیدی بدست آوردید و می‌توانید درباره مطلب خوانده شده برای خود سوالاتی مطرح کنید. به خود بگویید آیا در مطلب پیش‌رو چیزی هست که از نظر من دور مانده باشد. اگر چنین است یک بار دیگر مطلب مورد نظر را مرور کنید تا انسجام منطقی مطالب را درک کنید.

سوالاتی که شما برای خود مطرح میکنید و جوابهایی که به سوالات طرح شده می‌دهید سبب می‌شود که در مطلب مورد مطالعه کنجکاو شوید.

به این ترتیب روی مطلب مورد یادگیری کاملا متمرکز می‌شوید و دقت شما در یادگیری مطالب افزایش می‌یابد. زمانی که به سوالات پاسخ می‌دهید سبب می‌شود مطالب در حافظه‌تان مدت زیادی نگهد‌اری شود.

به این ترتیب شما دیگر یک دانش‌آموز فعال هستید. پاسخ‌های درست به سوالات باعث خواهد شد شما از مطالعه لذت ببرید. پیشنهاد ما این است که این سوالات را همزمان با مطالعه سطحی مطلب به تدریج برای خود یادداشت کنید.

یکی دیگر از نکاتی که پیشنهاد می‌کنیم آن است که سعی کنید درک خود را از مطالب کتاب با بیان خودتان ارائه دهید. بیان خود به مفهوم ادبیاتی است که خود بر آن تسلط دارید. نه به صورت طوطی‌وار و دقیقا منطبق با لغات مطرح شده در متن اصلی. این امر سبب می‌شود که مطالب به صورت عمیق در حافظه طولانی مدت شما جایگزین شود.

برای مطالعه مطالب درسی دو نکته کلی را در نظر بگیرید.

اول اینکه خود را با همکلاسی‌های خود مقایسه نکنیم.

دوم اینکه به یادداشته باشیم چگونگی مرور دروس مختلف با یکدیگر متفاوت است.

اگر چه اصول مطالعه در مورد هر مطلب درسی و تسلط بر آن از مسیر تمرین و تکرار می‌گذرد. اما به طور قطع تسلط بر مطالب دروس شفاهی و نوع تمرکز در حین خواندن آنها با دروس ریاضی و علوم تفاوت‌های بارزی دارد. به طور مثال برای تسلط بر یک مطلب تاریخی معاصر لزومی ندارد که ما مطالب چندهزار سال گذشته را نیز همزمان در ذهن داشته باشیم. ما می‌توانیم در یک بازه زمانی مشخص و در محدوده تاریخ معاصر این مطلب را بررسی کنیم و به ذهن بسپاریم.

اما در مورد دروس ریاضی و علوم پایه نیاز به آموزش گام به گام وجود دارد و لازمه ایستادن بر پله نهایی طی تک تک پله‌ها است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *