اهمیت خواب

اهمیت خواب

ساعاتی که صرف خوابیدن می‌کنید در طول شبانه‌روز به ذهن شما فرصتی خواهد داد تا داده‌های دریافتی را طبقه‌بندی کند و  در جای مناسب خود قرار دهد. برای بازیابی اطلاعات ذهن شما نیاز دارد تا به سراغ مطالب طبقه‌بندی شده برود و آنرا بیابد و به یادآوردن را برای شما امکان پذیر کند.

خواب این فرصت را به ذهن شما می‌دهد تا تخریباتی که در طول روز بر روی آن انجام گرفته را بازسازی کند و فضای مناسب را برای یادگیری ایجاد کند.

نوجوانان بین ۶ تا ۸ ساعت خواب مفید در روز نیاز دارند و این نیاز باید جدی گرفته شود. کسانی که شب زنده‌داری می‌کنند حتی اگر خواب خود را طول روز جبران کنند همچنان با ساعت بیولوژیک بدن خود مقابله خواهند کرد. بدن انسان شب را مناسب خوابیدن می‌داند و به هم ریختن این زمان بی عوارض نخواهد بود. بعلاوه خوابیدن به صورت مقطعی یک یا دو ساعت، خواب با کیفیتی نخواهد بود. مغز زمانی را نیاز دارد تا به طور کامل هوشیاری را از دست بدهد و اصلاحات لازم و دسته بندی اطلاعات را انجام دهد. این ساعت بین ۵-۸ ساعت متغییر است و در صورتی که پس از یک یا دو ساعت بیدار شودید عملا چرخه خواب کاملا اتفاق نیوفتاده و از فواید خواب بهره‌مند نشده‌اید.

کسانی که به ذهنشان استراحت کافی نمی‌دهند تا ۷۰ درصد مطالبی که خوانده‌اند را از یاد خواهند برد و تنها وقت خود را تلف کرده‌اند.

چگونه مطالعه بهینه داشته باشیم

بیش از ۳۰ تا ۴۰ دقیقه مطالعه وقت تلف کردن است. تنها ۳۰ تا ۴۰ دقیقه است که ذهن شما در حال یادگیری خواهد بود. پس از آن باید ۱۵ دقیقه استراحت کنید. زمان استراحت به همان اندازه مهم است که زمان یادگیری اهمیت خواهد داشت. سعی کنید زمانی که خشمگین یا عصبانی هستید مطالعه را شروع نکنید، اگر خوابتان می‌آید و یا اگر گرسنه یا تشنه هستید نیز زمان مناسبی برای مطالعه نیست. بلافاصه پس از خوردن غذا و زمانی که فکرتان پریشان است مطالعه سودی نخواهد داشت. زمانی مطالعه کنید که شرایط فراهم است.

نکات زیر را برای تنظیم خواب و مطالعه در نظر داشته باشید:

اتاق را مرتب نگه دارید، ساعت خود را تنظیم کنید و هر روز یک ساعت مشخص از خواب بیدار شوید. نظم به شما کمک بسیار زیادی خواهد کرد. اراده خود را برای بیدار شدن تقویت کنید. برای آنکه سحر خیز باشید باید لیستی از کارهایی که روز بعد باید انجام دهید تهیه کنید اگر مشخص باشد که حجم کاری فردا تا چه اندازه است انگیزه برای بیدار شدن بیشتر خواهد شد.

سعی کنید عادت مطالعه در رخت‌خواب را کنار بگذارید. تخت‌خواب جای خوابیدن است نه مطالعه. سعی کنید وقتی صدای زنگ ساعت را می‌شنوید از رخت خواب جدا شوید. ماندن در رخت‌خواب رغبت برای خوابیدن را بیشتر می‌کند اما هر چه‌قدر هم خواب آلوده باشید با جدا شدن از رخت‌خواب به مرور خواب از سرتان میپرد. توجه کنید پس از زنگ ساعت خواب شما فایده‌ای ندارد. زیرا سیکل خواب متوقف شده و ادامه خواب وقت تلف کردن است. پیش از خواب از خوردن غذاهای سنگین خودداری کنید و سعی کنید از یوگا و تنفس عمیق برای بهتر شدن کیفیت خواب و دوری از استرس کمک بگیرید.

پیش از آنکه دیر شود به بالا بردن کیفیت خواب خود کمک کنید تا نتیجه حداکثری از مطالعه کسب کنید.

این مطلب را نیز بخوانید:  کلسیم دوستدار استخوان‌های شماست

اپلیکیشن کنکور قبولی، بهترین اپلیکیشن کنکور و آزمون آنلاین و برنده جایزه مردمی در جشنواره وب و موبایل در سال 97

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *