اضطراب و پیشرفت تحصیلی

اضطراب و پیشرفت تحصیلی

اضطراب، ترس و عدم تمرکز مجموعه‌ای از اختلالات عصبی است که ممکن است تا حد زیادی بر روند تحصیلی دانش‌آموزان اثر گذار باشد. یکی از مهم‌ترین دلایل اضطراب ترس از شکست است، ترس از اینکه شاید از پس کار بر نیاید، این نوع اضطراب در زمان درس خواندن آثار مخربی خواهد داشت، دانش‌آموز هر لحظه‌ای که باید برای یادگیری صرف کند از پیش خود را ناتوان در فهم مطالب تصور میکند، این دور باطلی است که مدام تکرار می‌شود، زمان درس خواندن و لذت یادگیری را از فرد می گیرد و ذهن او را فلج خواهد کرد.

در آخر پسرفت تحصیلی باعث می‌شود فرد اعتماد به نفس خود را از دست دهد و به جای حل مشکل اضطراب صورت مسئله را پاک کند و ادعا کند ذهنش قدرت فهم مسائل پیچیده را ندارد.

پدیده اضطراب گریبان‌گیر اکثر افراد جامعه است، نکته مهم آن است که با اضطراب چگونه برخورد کنیم. طی تحقیقات انجام شده از قهرمانان المپیک، درصد بسیار زیادی از آنها قبل از شروع مسابقات استرس زیادی را تجربه کردند. بیشتر کسانی که مدال طلای المپیک را دریافت کردند نیز پیش از شروع مسابقات استرس داشتند. اما تفاوت در نحوه برخورد با استرس و اضطراب است.

کسانی موفق‌ترند که توانستند استرس‌های تنش‌زا و آزار دهنده را نادیده بگیرند. اما کسانی که بیش از حد به اضطراب خود بها دادند حتی با وجود شایستگی عملکرد بسیار ضعیفی از خود به نمایش گذاشتند.

استرس دانش‌آموزان را میتوان در دو دسته بررسی کرد،  استرس در زمان یادگیری و استرس در زمان امتحان.
نوع اول به شدت مخرب است و غلبه بر آن نیازمند زمان و انرژی بیشتری است. بعلاوه در صورتی که دچار استرس در یادگیری هستید از درس خواندن لذت نمیبرید، از امتحاناتی که میدهید راضی نیستید، و دلسرد میشوید و این خود اضطراب ایجاد می‌کند.

اضطراب دسته دوم طبیعی است و زمان امتحان، استرس در صورتی که کنترل شود مفید نیز خواهد بود.

اما باید تکنیک‌های مدیریت استرس امتحان را فراگرفت که در این قسمت گام نخست آن را با هم می خوانیم.

گام نخست، آرام سازی شرایط و حذف عوامل تنش زا

این مطلب را نیز بخوانید:  پیشرفت خود را ارزیابی کنید

اضطراب، پیشرفت تحصیلی

در قدم اول باید به دانش‌آموزان مضطرب فرصت داد تا فضایی تجربه کنند که به صورت مقطعی از امتحان و پاسخ امتحان نهراسند. این فضای آرام اگر‌چه همیشگی نیست اما موقتا فرصتی را فراهم خواهد کرد تا دانش‌آموزان بتواند از درس خواندن لذت ببرد.

شاید بازگشت دانش‌آموزان به فضای لذت بخش یادگیری در برخی موارد مشکل فرد را حل کند ودر زمان یادگیری آرامش را به او بازگرداند و اضطراب را محدود به جلسه امتحان کند که این گام بزرگیست. اما اغلب دانش‌آموزان تنها با این ترفند ساده مشکل اضطرابشان حل نخواهد شد.
دراین مرحله باید دانش‌آموزانی که از یادگیری دلسرد شدند را دوباره بر سر درس نشاند، باید وظیفه درس خواندن در یک زمان معین در روز را بر عهده آنان قرار دهیم و سعی کنیم فشاری برای بازدهی وجود نداشته باشد. اغلب دانش‌آموزان مضطرب گلایه خواهند داشت که درسی که مطالعه کردند یاد نگرفتند یا نتوانستند بر روی آن تمرکز کنند.

مرحله بعدی آن است که دانش‌آموز را بر سر خط یادگیری قرار دهیم. به این معنا که از ساده‌ترین مفاهیم شروع کنیم و او را مجبور کنیم که مطلبی با حجم بسیار کم و ساده را بخواند و تشریح کند. در این مرحله باید به دانش‌آموزان یادآوری کنیم که به امتحان فکر نکنند و تنها تمرکز خود را به فهم مطلب اختصاص دهند. دانش‌آموز مضطرب در این مرحله پس از گذشت مدت زمان کوتاهی به راحتی خواهد توانست مطالب ساده را بفهمد و تحلیل کند اما اصلا از این موضوع خوشحال نخواهد شد.

 

او قطعا خواهد گفت که مطالب کتاب درسی تا این حد ساده نیست و به سادگی مفاهیم این مرحله فهمیده نمیشود. او احتمالا در یادگیری مطالب سخت‌ترخود را ناتوان حس خواهد کرد.

در قسمت بعدی گام دوم و سوم آن را می خوانیم.

اپلیکیشن کنکور قبولی، بهترین اپلیکیشن کنکور و آزمون آنلاین و برنده جایزه مردمی در جشنواره وب و موبایل در سال 97

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *