اشتهای کاذب در مقابل بی‌اشتهایی ۲ (قسمت دوم)

اشتهای کاذب در مقابل بی‌اشتهایی ۲ (قسمت دوم)

دانش‌آموزان در دوران استرس کنکور یا امتحانات دشوار مدرسه با وجود تنش‌های عصبی و فشارهای بیش از حد دچار مشکلات عصبی می‌شوند. اغلب شاهد آن هستیم که دانش‌آموزان یا بیش از حد به غذا خوردذن روی می‌آورند یا برعکس اشتهای خود را از دست می‌دهند و از خوردن صبحانه و میان وعده مدرسه غافل شده و تا زمان نهار صبر می‌کنند. این کار ضرر بسیار زیادی به سلامت آنها خواهد زد و علاوه بر آن در روند یادگیری آنها نیز اخلال ایجاد خواهد شد.

در قسمت اول چند راهکار پیشنهاد شد تا بتوان جلوی اشتهای کاذب خود بایستیم.در این قسمت، راه‌کارهایی را برای کسانی که بی‌اشتها می‌شوند ارائه میکنیم تا بتوانند با این بی اشتهایی مقابله کنند.

۱- منظم غذا بخورید. به هم خوردن نظم غذایی سبب می‌شود اشتهای شما پیام درستی منتقل نکند. بر اساس شرایط زندگی خود برنامه غذایی داشته باشید و طبق آن غذا بخورید. به مرور بدن شما عادت خواهد کرد

۲– زمان غذا خوردن سعی کنید نقش بازی کنید. حتی اگر اصلا اشتها ندارید سعی کنید ادای کسی را در بیاورید که با ولع غذا می‌خورید. این کار به شما کمک خواهد کرد تا به مرور به غذا خوردن علاقمند شوید.

۳– از خوردن آب و مایعات بین غذا بپرهیزید. معده خود را با مایعات پر نکنید. کسانی که اشتهای کمی دارند معده کوچکتری نیز دارند و مایعات می‌تواند به سرعت حجم معده آنها را پر کند.

۴– از ریزمغزی‌های اشتها آور کمک بگیرید. از ویتامین C و میوه‌هایی مانند نارنج، لیمو، پرتقال استفاده کنید تا اشتهای شما بازگردد. میوه‌های سبز برگ نیز در این زمینه کمک می‌کند.

۵– از مصرف روی غافل نشوید. روی می‌تواند پرزهای چشایی را تحریک کند. کاکائو از منابع غنی روی است. تخمه کدو، تخم هندوانه، بادام زمینی  و نخود فرنگی، شیر و سینه مرغ نیز می‌تواند روی مورد نیاز شما را تامین کند.

۶– ادویه به غذا اضافه کنید. ادویه‌های جذاب می‌تواند اشتهای شما را بازگرداند. ادویه‌هایی مانند آویشن، کاری، فلفل، پودر لیمو عمانی و هر نوع ادویه‌ای که شما می‌پسندید مفید خواهد بود.

۷– تزئین غذا و رنگ در ایجاد اشتها تاثیر دارد. از رنگ‌های گرم استفاده کنید و سعی  کنید غذاها را تزئین کنید این کار به بالا بردن اشتها کمک می‌کند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *