آرامش در چند نکته…!

آرامش در چند نکته…!

روزها که به آزمون سراسری نزدیک می شود، داوطلبان دچار استرس و ترس می شوند و فکر می کنند که نمی توانند تمام توانایی خود را به کار گیرند و این عوامل باعث تاثیر منفی در عملکرد داوطلب می شود. داوطلب می تواند نگرش خود را نسبت به این موضوع واقع بینانه کند و با آرامش هر چه بیشتر به کار خود ادامه دهد.

در واقع استرس قابل کنترل است و داوطلب با انجام مراحل زیر می تواند به آن غلبه کند:

اتکا به منبع بی انتها:

همه ما این منبع بی انتها را می شناسیم و در همه امور زندگی به او توکل می کنیم و در زمان های حساس نیز این اعتماد و وابستگی شدیدتر می شود و این کار سبب آرامش خاطر فرد می شود و می داند که کارها را به دستانی توانگر سپرده است و خدا برای او کافی است و دعایش را مستجاب خواهد کرد و باز هم توکل بر خدا…

جایگزینی هدف،امید و آرزو به جای بایدها :

از عوامل ایجاد استرس و اضطراب باید ها و نباید هایی است که فرد برای خود تعریف می کند، این باید ها و نباید ها نه تنها چیزی را تغییر نمی دهد بلکه باعث فشار بیشتر بر فرد می شود. راه حل این مشکل این است که هدف ها و آرزوها جایگزین باید ها و نباید ها شود به طوری که باید ها به روند فعالیت تبدیل شوند و طرف بگوید برای موفقیت فلان کار را انجام دهم تا مسیر هموارتر گردد و در این صورت استرس و اضطراب نیز از بین می رود.

ترک تفکر همه یا هیچ :

نتایج آزمون های سال گذشته نشان می دهد که یک داوطلب ممکن است در چند درس به صورت مطلوب پرسش هارا جواب نداده است و یا حتی در چند درس درصدهای پایینی را کسب کرده است اما نتیجه خوبی کسب کرده است.در آزمون های گذشته کمتر کسی پیدا می شود که به صد دردصد سوالات پاسخ داده باشد پس هنر شما این است که بدون نگرانی از ضعف های خود قدرت خود را در سایر درس ها نشان دهید چون تجربه نشان می دهد که با داشتن ضعف در برخی درس ها می توان تا حد زیادی نتیجه مطلوب گرفت.

برنامه ریزی صحیح در وقت باقیمانده :

از بخش های مهم برنامه ریزی توجه به زمان و مدیریت آن است. اگر با زمان به جلو بروید می توانید مطالب را در وقت های  مشخصی مرور و تکرار کنید که این مسئله موفقیت زیادی را به ارمغان می آورد ولی باید دقت داشته باشید که این مسئله را تا آخر ادامه ندهید بلکه تجربه نشان می دهد که کسانی که به ۸۰ درصد مطالب تسلط دارند و آن را تکرار می کنند موفق تر از کسانی هستند که می خواهند به صد در صد مطالب دست یابند.

طرح انتظارات معقول : 

حتما با شرکت در آزمون ها و انجام تست های آزمایشی توانایی و میزان موفقیت خود را دریافتید و در فرصت باقیمانده این توانایی را افزایش می دهید اما بستگی به میزان پیشرفتتان از خود انتظار داشته باشید نه با حرف های دیگران و میزان انتظار آن ها.زیرا این عمل باعث ایجاد فشار و تاثیر منفی بر شما می شود و می توانید با رفتار صحیح این فشار را کاهش دهید.

با این اوصاف به چند مساله توجه داشته باشید :

۱_ استرس کم طبیعی است و نه تنها مضر نیست بلکه شما را به تحرک بیشتر وا می دارد.

۲_ در صورتی که نگران استرس خود هستید می توانید با انجام کارهایی مانند : حمام گرفتن، تنفس عمیق، صحبت با افراد قابل اطمینان، ورزش، تفریح، رژیم غذایی مناسب،نگرش منطقی، خواب مناسب، خندیدن و … به نتیجه مطلوبی دست یابید.

۳_ تفکر ناصحیح تحصیل خوشبختی می آورد را از خود دور کنید. نه کسانی که تحصیلات عالی دارند خوشبخت هستند و نه کسانی که تحصیلات ندارند بدبخت شده اند. به خصوص این که راه تحصیل در کشور هموارتر شده و با کم کردن کمی از توقعات خویش می توانید در دانشگاه مطلوبی تحصیل کنید.

 

اپلیکیشن کنکور قبولی، بهترین اپلیکیشن کنکور و آزمون آنلاین و برنده جایزه مردمی در جشنواره وب و موبایل در سال 97

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *