آموزش و تحصیل در عصر نوین

گرچه در قرن ۲۱ هستیم ولی متاسفانه هنوز کنکوری های ایران با استفاده از ابزارهای عقب افتاده ، غیر هوشمند ، کاغذی ، غیر کارآمد و گران خود را برای این رویداد بزرگ و سرنوشت ساز  آماده میکنند . امروزه اکثر رفتارها و فعالیت های روزانه ما با فناوری های نوین مانند گوشی های موبایل هوشمند ، اینترنت ، سرویس های خدماتی مبتنی بر اینترنت و … گره خورده است و با استفاده درست و شایسته از این فناوری های نوین ، زندگی ما دچار تغییر و تحولای شگرف و همچنین باعث رشد کیفی در فعالیت های روزمره در جامعه ما گردیده است . از اینرو متاسفانه هنوز در برخی از فعالیت های ما روش های سنتی و نا کارآمد رایج است که  مهمترین و تاثیرگذارترین آن عملکرد و فعالیت های آموزشی و تحصیلی است .

جوانان گرچه در دیگر موارد زندگیشان به شدت از ابزار و تکنولوژِی روز دنیا با علاقه بسیار استفاده میکنند ولی متاسفانه این رویکرد در زمینه تحصیلی و آموزشی آنان بدلیل نبود محتوا و ساختار مناسب کمتر و فراموش شده می نماید .

روش های جدید آموزشی در جوامع پیشرفته سالها است که مورد مطالعه قرار گرفته است  که بعد از دریافت نشانه های مثبت از آنها در سطح وسیع درسیستم آموزشی و تحصیلی آن کشور استفاده گردیده است. یکی ازاین موارد تغییر سبک آموزشی و روش های آموزش انفرادی است که بسیاری از روانشناسان تربیتی ومربیان آموزشی اعتقاد دارند که موقعیت یاد گیری باید چنان َسازمان دهی شود که هر شاگرد بر اساس توانای های خود به فعالیت بپردازد . برای نیل به چنین هدفی روش های آموزش انفرادی روش های بسیار مناسبی هستند؛ زیرا در این نوع از روش ها ؛ شاگردان بر حسب توانایی شان پیش میروند ومعلم نیز وقت کمتری صرف تدریس میکند.

البته اولین و اساسی ترین در راه تحقق چنین هدفی پذیرفتن مفهوم « شاگرد محوری» در طراحی و آموزش است.

در بسیاری از مواقع ، دستیابی به هدف های آموزشی از طریق آموزش انفرادی بسیار آسان تر و امکان پذیر تر از؛ از روش های سنتی دیگر است؛ بویژه اگر روش آموزش انفرادی به طور صحیح به کار گرفته شود؛ روحیه ی استقلال طلبی شاگردان در اجرای طرح کوچک و بزرگ تقویت می شود.

اموزش انفرادی الزاما به معنای آموزش یک شاگرد توسط یک معلم با یک برنامه خاص نیست.

روش های آموزش انفرادی از نظر نحوه اجرا و مواد آموزشی عبارتند از :

– آموزش برنامه ای( PI)

– آموزش به وسیله ی رایانه( CAI)

– آموزش انفرادی تجویز شده( IPI)

– آموزش انفرادی هدایت شده( IGE)

تمام روش های فوق ریشه در ((آموزش برنامه ای)) دارند. این روش ها از زمانی که فن آوری تولید مواد آموزشی گسترش یافت، در نظام های آموزشی مطرح شدند.
در ادامه این بحث ما تصمیم داریم نکات دیگری را در روزهای آتی بیان کنیم . امیدواریم با مطالعه بیشتر ، راهکارهای بهتر و کاربردی مفیدی برای شما عزیزان در امر آموزش بدست بیاورید . 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *