آماده تغییر باش

آماده تغییر باش

حتما شنیده اید که فلانی سالهای سال است که در آزمون سراسری شرکت می کند و قبول نمی شود اغلب اوقات ما با تمسخر از کنار این موضوع گذشته ایم بدون آنکه رفتار را ریشه یابی کنیم. رفتار فرد مذکور از دو جهت قابل بررسی است.

جنبه مثبتش آن است که فرد مورد نظر پشتکار دارد و از انجام کار تکراری خسته نمی شود و اما جنبه منفی قضیه آن است که این فرد لغزشهای خود را نمی شناسد در نتیجه به اصلاح آنها نمی پردازد، بنابراین به طور مداوم شکست را تجربه می کند.  

بعضی‌ها عقیده دارند که او آدم بی منطقی است زیرا مرتب در حال تکرار اشتباهات خود است . این فرد باید رفتارش را تغییر دهد.

اولین مانع سر راه او آن است که مشکلی در رفتارش نمی بیند . ما اینگونه رفتارها را در بسیاری از داوطلبان کنکور می بینیم بارها و بارها در آزمونها شرکت می کند و نتیجه نمی گیرند اما باز هم همان روشها وشیوه های برنامه‌ریزی را در مطالعات خود ادامه می دهند ادامه این رفتار حاصلی جز شکست و پشیمانی ندارد.

اگر می خواهیم موفق شویم دو عامل مهم را باید مد نظر قرار دهیم :

اول آنکه در تغییر عادتهایمان مصر باشیم دوم آنکه باور داشته باشیم که برای شناختن لغزشهایمان و در جهت اصلاح آنها نیاز به کمک داریم.

چگونه از اشکالاتمان با خبر شویم

۱ –  قبل از هر چیز تلاش کنیم منصفانه خود را نقد کنیم. هر کدام از ما می توانیم صادقترین داور خود باشیم . اشکالات را یک به یک یادداشت کنیم و در جهت حل آنها به جد بکوشیم . در صورتیکه قادر به اینکار نیستیم از اعضای خانواده معلمان یا مشاوران تحصیلی کمک بگیریم.

۲-  مشورت با افراد متخصص بسیار مفید است زیرا آنها مرتبا با این مسایل سرو کار دارند بنابراین می توانند به شما کمک کنند تا در مسیر درستی قرار بگیرید افت و خیز کارتان را ثبت کنید و در طول روزهای وهفته های آیند نقاط ضعف را به نقاط قوت تبدیل کنید.

۳-  در این مرحله باز هم دفتر یادداشت و برنامه ریزی معجزه می کند. شما چاره ای به جز این ندارید که تمامی کارها و رفتارتان در طول ۲۴ساعت شبانه روز یادداشت کنید. با نگاه کردن به یادداشت هفتگی خود اشتباهات خود را در طول هفته مشخص می کنید و در طول هفته بعد تلاش می کنید تعداد اشتباهات را کم کنید با ادامه این کار در طول هفته های آتی اشتباهاتتان به صفر خواهد رسید.

۴-  عمل روزانه، هفتگی و ماهانه خود را تحلیل و بررسی و جمع بندی کنید تنها با کنار هم قرار دادن عملکردها اشکالات احتمالی خود را پیدا کنید و در این راه مطمن باشید که از مشورت افراد دلسوز و آگاه بی نصیب نمانید.

۵-  واقع بین باشید. اگر گذشته تحصیلی خوبی نداشته‌اید فقط با یک تغییر اساسی در عادات و برنامه‌ریزی خوتان می توانید انتظار آینده متفاوتی داشته باشید . اگر امکان تغییرات اساسی را در خود نمی بینید بهتر است متناسب با وضیعت و تواناییهای فعلی خود برنامه‌ریزی کنید و قدم به قدم پیش بروید.

۶-  شاید شنیدن و خواندن صحبتهای افراد موفق برای بعضیها مفید باشد. البته نباید خود را با آنها مقایسه کنید ویا رفتارشان را کپی کنید زیرا شما خود منحصر به فردید . اگر چه افراد موفق هم همان کارهای شما را انجام می دهند منتها روش عملکردشان با شما فرق می کند.

۷-  نسبت به خود سختگیر و جدی باشید. متعصب نباشید. با انعطاف در تغییر رفتارتان ثابت کنید که با هوش هستید. تغییر همیشه پسندیده و مطلوب است. کار امروز را به فردا نیفکنید. خود را مجبور کنید تا مطالعه درس خاصی را هر روز و در ساعت معینی انجام دهید. برای یک دوره معین تلاش کنید تا از یک دوره انضباط سربازی پیروی کنید.

۸-  اشکالاتتان را رفع کنید: مسیر پیش رویتان را کاملا پاکسازی کنید تا بتوانید برنامه مطالعات درسی خود را پیش ببرید. اگر برنامه‌ای را شروع کرده‌اید که به تغییر و اصلاح رفتارهایتان می انجامد، در نیمه راه آن را عوض نکنید و یا متوقف نشوید.

اگر برای اصلاح اشکالات خود در حال برنامه ریزی هستید حتما توجه داشته باشید که عادت به سحر خیزی را در دستور کار قرار دهید. برخاستن از خواب صبحگاهی لازمه‌اش داشتن اراده استوار است. در غیر این صورت این برنامه فقط چند روزی اجرا می شود و دیگر ادامه نمی یابد.

۹-  اگر بتوانید با جمعی از دوستانتان برنامه ریزی و تغییر و مطالعه را به همراه یک دیگر پیش ببرید پایبندیتان به برنامه بیشتر میشود در انجام اصلاحات موفقتر خواهید بود و این دوران عملی‌تر و تحمل پذیرتر طی خواهد شد.

۱۰ –  برای خود تنبیه و تشویق در نظر بگیرید. رفتار خود را صادقانه تحلیل کنید و متناسب با تغییرات مثبت به خود پاداش بدهید همچنین برای کوتاهی در کار ومقاومت در تغییر رفتار برای خود محرومیت قایل شوید.

در آخر باید بدانید که در هر شرایط و هر موقعیتی که باشید راهی برای بهتر شدن شرایط و بهتر شدن موقعیت شما وجود دارد. اما این راه بیرون از شما نیست. تغییر را از درون خود ایجاد کنید. با ایراد گرفتن از موقعیت و یا شرایط غیر قابل تغییر به هیچ جا نخواهید رسید. شما توانایی بهبود و اصلاح وضعیت را تنها با تغییرات مثبت درون خود امکان پذیر خواهید کرد. باید بدانید که سخت‌ترین کار ایجاد تغییر در عادات و رفتارهای غلط و اصلاح اشتباهات است.

شاید برای یک روز یا حتی یک هفته بتوانید رفتارهای غلط خود را کنترل کنید اما برای تغییر اساسی عادات غلط زمان طولانی و پشتکار لازم است. قبل از همه اینها انگیزه حرف اول را می‌زند. انگیزه‌ای بیدار و پویا درون هر انسانی سختی راه را هموار میکند. بنابراین به جای آن که کورکورانه پای در راهی بگذارید که به آن ایمان ندارید، به خود فرصت فکر کردن و انتخاب کردن بدهید، وقت آن رسیده که مسیر مناسب خود را انتخاب کنید، همان مسیری که برای رسیدن به هدف حاضر باشید هر سختی را به جان بخرید. راهی که به آن ایمان دارید. قدم بعدی شناخت نقاط قوت ضعف خود است. قدم بعدی برنامه ریزی گام به گام برای ایجاد تغییر در خود و مهم‌ترین مرحله نیز اجرایی کردن برنامه ریزی‌هایتان است. در زمان اجرا ممکن است بارها و بارها شکست بخورید. اما انگیزه و اعتماد‌به‌نفس دوباره شما را سرپا خواهد کرد.

بدانید که افراد موفق تنها شرح پیروزی‌هایشان را می‌گویند در حالی که هزاران بار اشتباه کردند، هزاران بار زمین خوردند و هزارن بار تا مرز تسلیم پیش رفتند، اما ادامه دادند. رمز پیروزی آنها همین است. راهی که به آن اعتقاد دارید را ادامه دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *